• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasītprasmes apguves sekmēšana spēlēs 5 - 6 gadu vecumā

Thumbnail
View/Open
299-98700-Masa_Kristine_km21043.pdf (929.8Kb)
Author
Masa, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Freiberga, Inese
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba tēma: Lasītprasmes apguves sekmēšana spēlēs 5 – 6 gadu vecumā Pētījuma mērķis: teorētiski un empīriski izpētīt, kā 5 – 6 gadu vecu bērnu lasītprasmes tiek sekmēta, izmantojot spēles. Pētījuma jautājums: kādi pedagoģiskie nosacījumi jāņem vērā, lai ar spēļu starpniecību (vai palīdzību) sekmētu bērnu lasītprasmi 5 – 6 gadu vecumā? Darbs sastāv no teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskajā daļā analizēta zinātniskā literatūra par lasītprasmes apguves jēdzienu, tās apguvi ietekmējošajiem faktoriem, sasniedzamajiem rezultātiem 5-6 gadu vecumā, kā arī apskatītas spēļu izmantošanas iespējas lasītprasmes apguvei. Savukārt pētījuma empīriskajā daļā veikts novērojums divos posmos, kurā novēroti 14 bērni un analizēta spēļu ietekme lasītprasmes veicināšanā. Pētījuma beigās izdarīti secinājumi un gūta atbilde uz pētījuma jautājumu. Kvalifikācijas darba kopējais apjoms ir 37 lappuses, tas satur 11 attēlus un 5 tabulas. Izmantoti 23 literatūras avoti, no tiem 16 latviešu valodā, 6 angļu valodā un 1 krievu valodā.
 
The topic of the Qualification paper: Facilitating the acquisition of reading skills in games at the age of 5-6 years The aim of the research: theoretically and empirically investigate how the reading skills of 5-6-year-old children are promoted using games. Research question: what pedagogical conditions should be taken into account in order to promote children's reading skills at the age of 5-6 through games (or with the help of them)? The work consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part analyzes the scientific literature on the concept of literacy acquisition, the factors affecting its acquisition, the achievable results at the age of 5-6 years, as well as the possibilities of using games for literacy acquisition. In the empirical part of the research, an observation was carried out in two stages, in which 14 children were observed and the influence of games in promoting literacy was analyzed. At the end of the study, conclusions were drawn and the answer to the research question was obtained. The total volume of the qualification paper is 37 pages, it contains 11 figures and 5 tables. Used 23 literary sources, from them 16 in Latvian 6 in English and 1 in Russian.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68831
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV