1.klases skolēnu sociālā adaptēšanās skolā, izmantojot dinamiskās pauzes
Author
Škutāne, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Āboltiņa, Līga
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma ir “1.klases skolēnu sociālā adaptēšanās skolā, izmantojot dinamiskās pauzes”. Pētījuma tēma tika izvēlēta šāda, jo ir vērtīgi izprast, kā atvieglot bērnam pārejas posmu no pirmsskolas uz sākumskolu. Ir svarīgi saprast, kāds risinājums būtu piemērotāks, lai veicinātu bērna sociālo adaptēšanās procesu. Pētījuma mērķis ir izzināt 1.klases skolēnu adaptēšanos skolā, izmantojot dinamiskās pauzes. Autore pētījumā iekļāva dinamiskās pauzes mācību stundu laikā. Bakalaura darbs ir inovatīvs ar to, ka dinamiskās pauzes tiek pielietotas ne tikai , lai sekmētu skolēna koncentrēšanās spējas un palielinātu fizisko aktivitāti, bet lai sekmētu skolēna socializēšanos klasē. Bakalaurs sastāv no divām daļām- teorētiskās un empīriskās daļas. Bakalaura teorētiskajā daļā autore analizēja dažādu literatūru un avotus. Šī analīze palīdzēja izprast sociālās adaptēšanās būtību un 1.klases skolēnu sociālās attīstības raksturojumu. Tika pētītas un analizētas dinamiskās pauzes, to nozīme un organizēšanas nosacījumi. Bakalaura darbā tika izmantota pētījuma metodes- pedagoģiskā novērošana, pedagogu intervija un izmēģinājuma darbība. Bakalaura empīriskajā daļā tika veikts pētījums Jelgavas novada skolā, lai noskaidrotu skolēnu sociālo adaptēšanās līmeni pirms un pēc dinamisko paužu izmantošanas. Skolēniem tika veikta sākotnējā novērošana, lai piemeklētu dinamiskās pauzes, kuras atvieglotu sociālo adaptēšanos klasē. Pedagogu intervija tika veikta, lai izzinātu pedagogu viedokli par sociālās adaptēšanās veicināšanu un sekmēšanu. Izmēģinājuma darbībā mācību stundu laikā tika pielietotas dinamiskās pauzes, kuras sekmētu sociālo adaptēšanos vadoties pēc sākotnējā pedagoģiskā novērojuma. Balstoties uz pētījumā iegūtajiem rezultātiem autore secina, ka dinamisko paužu izmantošana mācību stundu laikā atvieglotu ne tikai bērna koncentrēšanās spējas un fizisko aktivitāti, kā tas tiek minēts literatūras avotos un zinātniskajos rakstos, bet arī sekmē sociālo adaptēšanos skolā. Bakalaura darbs sastāv no 57 lpp. ar iekļautiem 15 attēliem, 8 tabulām un 2 pievienotiem pielikumiem. Bakalaura darbā tika analizēti 42 literatūras avoti, no kuriem 14 ir ārzemju literatūras avoti. Bakalaura darba atslēgas vārdi: dinamiskās pauzes, sociālā adaptēšanās, sākumskolas skolēni, vecumposma raksturojums. S The topic of my bachelor thesis is "Social Adaptation of 1st Grade Pupils to School through Dynamic Pauses". This topic was chosen because it is valuable to understand how to ease the transition from preschool to primary school. It is important to understand what solution would be more appropriate to facilitate the child's social adaptation process. The aim of the study is to investigate the adaptation of Grade 1 pupils to school using dynamic pauses. The author included dynamic pauses in the study. The bachelor thesis is innovative in that dynamic pauses are used not only to enhance pupil concentration and physical activity, but also to enhance pupil socialization in the classroom. The Bachelor's thesis consists of two parts- a theoretical part and an empirical part. In the theoretical part of the bachelor the author analyzed various literature and sources. This analysis helped to understand the nature of social adaptation and the characteristics of social development of Grade 1 pupils. Dynamic pauses, their meaning and conditions of their organization were studied and analyzed. The research methods used in the bachelor thesis were pedagogical observation, teacher interview and pilot activity. In the empirical part of the bachelor's thesis a study was conducted in a school in Jelgava region to find out the level of social adaptation of pupils before and after the use of dynamic breaks. Pupils were initially observed in order to find dynamic pauses that would facilitate social adaptation in the classroom. A teacher interview was conducted to elicit teachers' views on facilitating and promoting social adaptation. In the pilot activity, dynamic pauses were used during lessons to facilitate social adaptation based on initial pedagogical observation. Based on the results of the study, the author concludes that the use of dynamic breaks during lessons not only facilitates the child's concentration and physical activity, as it is mentioned in the literature and scientific articles, but also contributes to social adaptation at school. The bachelor thesis consists of 57 pages with 15 figures, 8 tables and 2 appendices. The bachelor thesis analyzed 42 literature sources, of which 14 are foreign literature sources. Keywords of the bachelor thesis: dynamic pauses, social adaptation, primary school pupils, age characteristics.