Veselīga dzīvesveida paradumu veidošana 3-5 gadus veciem bērniem pirmsskolā
Author
Kudiņa, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Klempere-Sipjagina, Agita
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma “Veselīga dzīvesveida paradumu veidošana 3 – 5 gadus veciem bērniem pirmsskolā” tika izvēlēta, pamatojoties uz problēmas aktualitāti, pieaugot digitālo ierīču popularitātei un tās izmantošanas ilgumam, kas ir raksturīgs aiz vien jaunāku bērnu vidū, veidojot neveselīgus ieradumus, kas atstāj sliktas sekas uz bērna veselību un turpmākajiem ieradumiem. Darba mērķis ir teorētiski analizēt un praktiski noskaidrot, pirmsskolā gūtās zināšanas un prasmes par veselīgu dzīvesveidu, izmantošana un pielietošana savā ikdienā un ģimenē. Vienāda izpratne un paradumi par veselīgu dzīvesveidu gan pedagogiem, gan ģimenei. Kvalifikācijas darba teorētiskajās daļas sākumā tiek aplūkots bērnu vecumposma raksturojums un veselīga dzīvesveida paradumu veidošana pirmsskolā, lai labāk izprastu šo procesu izglītības iestādē. Tālāk tiek aplūkoti teorētiskie paradumu koncepti, kas jāņem vērā, lai veidotu atbilstošus veselīga dzīvesveida paradumus. Kvalifikācijas darba empīriskā pētījuma pirmajā daļā, tiek vērots mācību process un bērnu iesaistīšanās ikdienas darbībās, saistībā ar veselīga dzīvesveida paradumu veidošanos. Tiek izstrādāti kritēriji, pēc kuriem būtu iespējams vērtēt mācību procesu un veselīgus paradumus. Empīriskā pētījuma otrajā daļā, tiek veiktas pārrunas ar bērniem, iepriekš sagatavojot jautājumus par veselīga dzīvesveida paradumiem šobrīd, lai noskaidrotu bērnu izpratni un paradumus. Empīriska pētījuma trešajā daļā tiek izveidota aptaujas anketa vecākiem par veselīga dzīvesveida paradumiem ģimene un vecāku iesaisti šajā tēmā, lai noskaidrotu par vienādas izpratnes pastāvēšanu. Atslēgas vārdi: veselīgs dzīvesveids, paradumi, izpratne, pirmsskola. Kvalifikācijas darbā: 57 lapaspuses, 15 attēli, 24 avoti, 15 pielikumi. The topic of the qualification paper is “Formation of Healthy Lifestyle Habits for Children Aged 3 to 5 in Pre-School,” chosen based on the relevance of the issue due to the increasing popularity of digital devices and their prolonged use among younger children, leading to the formation of unhealthy habits that have detrimental effects on children’s health and future habit. The objective of the paper is to theoretically analyse and practically determine the knowledge and skills acquired in pre-school regarding a healthy lifestyle, their utilization in daily life and within the family, aiming for unified understanding and habits related to a healthy lifestyle among both educators and families. The theoretical part of the qualification paper begins by examining the characteristics of the children’s age group and the formation of healthy lifestyle habits in pre-school to better un-derstand this process in educational institutions. Subsequently, theoretical concepts of habits are discussed, essential for developing appropriate healthy lifestyle habits. In the empirical research section of the qualification paper, the first part observes the learning process and children’s involvement in daily activities concerning the formation of healthy lifestyle habits. Criteria are developed to evaluate the learning process and healthy habits. In the second part of the empirical research, discussions are held with children, having pre-pared questions regarding current healthy lifestyle habits, aiming to understand children’s com-prehension and habits. The third part of the empirical research involves creating a survey ques-tionnaire for parents about healthy lifestyle habits within the family and parental involvement in this topic to determine the existence of a unified understanding. Keyword: healthy lifestyle, habits, comprehension, pre-school. Qualification Paper: 57 pages, 15 images, 24 sources, 15 appendices.