Sīko motoriku attīstošo rotaļu loma 2-3 gadīgu bērnu runas attīstībā
Author
Mušinska, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Brice, Baiba
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba autore: Liene Mušinska Kvalifikācijas darba nosaukums: Sīko motoriku attīstošo rotaļu loma 2-3 gadīgu bērnu runas attīstībā. Pētījuma mērķis: teorētiski un praktiski analizēt jaunākās pirmsskolas vecuma bērnu sīkās motorikas un runas attīstību iesaistot rotaļu. Pētījuma jautājums: Vai sīkās motorikas attīstīšana iekļaujot sīkās motorikas rotaļas ietekmē bērna runas attīstību? Tēma ir svarīga gan bērnu vecākiem, gan pirmsskolas pedagogiem, tāpēc ka mūsdienās arvien vairāk saasinās problēma, kas saistīta ar bērna runas un valodas attīstību. Darba autore nolēma pārbaudīt sīkās motorikas attīstošas rotaļas lietderību bērnu runas attīstības veicināšanā. Kvalifikācijas darba pirmajā daļā tiek pētīti un analizēti psiholoģijas un pedagoģijas zinātnieku (I.Šternfelde, D.Dzintere, R.Boša, A. Lindberga, G.Svence, I.Stangaine, G.Breslava, A.Līdaka, I.Strazdiņa, G.Tomele, V.Hibnere, B.Brice, I.Jurgena, A.Geske) teorijas par sīkās motorikas un runas attīstību jaunākajā pirmsskolas vecumā. Kvalifikācijas darba otrajā daļā tiek veikts empīriskais pētījums, kurā piedalījās 10 bērni jaunāka pirmsskolas vecuma. Tika izstrādāti kritēriji pēc kuriem pētījuma sākumā tika veikta bērnu runas attīstības novērtēšana. Tika atlasītas un pielietotas sīkās motorikas attīstošas rotaļas. Pētījuma beigās, veikta atkārtota bērnu runas attīstības novērtēšana. Rezultāti tika analizēti un apkopoti 3 tabulās, atspoguļoti 19 attēlos. Pētījuma rezultāti apstiprināja izvirzīto hipotēzi - jaunākajā pirmsskolas vecumā, runas attīstības veicināšana būs sekmīgāka, ja ikdienā tiks izmantotas sīkās motorikas attīstošas rotaļas. Pētījuma rezultāti: Darba apjoms: darbs sastāv no 34lpp. (neskaitot pielikumus). Darbā izmantoti 19 attēli, 3 tabulas, 18 bibliogrāfiskā saraksta vienības un 3 pielikumi. Atslēgas vārdi: pirmsskola, sīkā motorika, rotaļas, 1.posms, agrīnā bērnība, runas attīstība Author of the qualification work: Liene Mušinska Title of the qualification work: The role of fine motor play development of 2-3 year olds in the speech of development. The purpose of the research: to theoretically and practically analyze the development of fine motor skills and speech of younger preschool children, involving play. Research question: Does the development of fine motor skills by including fine motor games affect the child's speech development? The topic is important for both children's parents and preschool teachers, because nowadays the problem related to the child's speech and language development is becoming more and more acute. The author of the work decided to test the usefulness of a game that develops fine motor skills in promoting children's speech development. The first part of the qualification work studies and analyses on the work of scientists (I. Šternfelde, D. Dzintere, R. Boša, A. Lindberga, G. Svence, I. Stangaine, G. Breslava, A. Līdaka, I. Strazdiņa, G .Tomele, V. Hibner, B. Brice, I. Jurgena, A. Geske) are researched and analyzed by theories on the development of fine motor skills and speech in the youngest preschool age. In the second part of the qualification work, an empirical study is conducted, in which 10 children of younger preschool age participated. Criteria was developed according to which children's speech development was assessed at the beginning of the study. Toys that develop small motor skills were selected and used. At the end of the study, repeated assessment of children's speech development was performed. The results were analyzed and summarized in 3 tables, reflected in 19 pictures. The results of the study confirmed the proposed hypothesis - in the younger preschool age, the promotion of speech development will be more successful if small motor development games are used on a daily basis. Research results: Scope of the work: work consists of 34 pages. (excluding attachments). The work uses 19 images, 3 tables, 18 items of the bibliographic list and 3 appendices. Key words: preschool, fine motor skills, play, 1st stage, early childhood, speech development.