• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

4-5 gadīgu bērnu radošās domāšanas sekmēšana vizuālajā mākslā pirmsskolā

Thumbnail
View/Open
299-98753-Dalecka_Liga_ld21058.pdf (535.7Kb)
Author
Daļecka, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darbs: 4-5 gadīgu bērnu radošās domāšanas sekmēšana vizuālajā mākslā pirmskolā. Pētījuma aktualitāte: 4-5 gadīgiem bērniem attīstījusies spēja patstāvīgi rotaļāties un attīstīt idejas, kas ir par pamatu, lai apgūtu dažādu situāciju risināšanas prasmes un nodrošinātu bērna kopējo prasmju attīstību. Radoša mācību vide palīdz bērniem attīstīties fiziski, sociāli, emocionāli un kognitīvi. Radošās iespējas stimulē mazu bērnu zinātkāri, radošumu un iztēli, kā arī atbalsta komunikācijas prasmju attīstību. Radoša darbība palīdz bērniem tikt galā ar savām jūtām un bailēm, pārvaldīt emocionālo stāvokli un attīstīt pozitīvu noslieci uz izaicinājumiem, pārmaiņām un pašiniciatīvu mācīšanos Pētījuma mērķis: teorētiski noskaidrot un praktiski pārbaudīt, kā vizuālajā mākslā pirmsskolā sekmējama 4-5 gadus vecu bērnu radošā domāšana. Pētījuma metodes: Teorētiskā metode: •literatūras izpēte un analīze. Empīriskās metodes: •pedagoģiskā novērošana; •pedagoģiskā izmēģinājuma darbība. Sasniegtie rezultāti: ir izstrādāti secinājumi un priekšlikumi 4-5 gadīgu bērnu radošās domāšanas sekmēšanai vizuālajā mākslā pirmsskolā. Atslēgas vārdi: radošums, radošā domāšana, pirmsskola, 4-5 gadus veci bērni, vizuālā māksla. Kvalifikācijas darbs sastāv no ievada, teorētiskās analīzes, empīriskās pētījuma daļas, secinājumu un priekšlikumu daļas, kā arī no izmantotās literatūras un avotu saraksta. Kvalifikācijas darba apjoms 33 lappuses. Darbs satur 7 tabulas, 1 attēlus, 18 izmantotās literatūras un informācijas avotus.
 
Qualification work: promotion of creative thinking of 4-5 year old children in visual arts in preschool. Relevance of the research: 4-5 year old children have developed the ability to play independently and develop ideas, which is the basis for learning the skills of solving various situations and ensuring the development of the child's overall skills. A creative learning environment helps children develop physically, socially, emotionally and cognitively. Creative opportunities stimulate the curiosity, creativity and imagination of young children, as well as support the development of communication skills. Creative activity helps children cope with their feelings and fears, manage their emotional state and develop a positive attitude towards challenges, change and self-initiated learning. The purpose of the research: to theoretically find out and practically check how the creative thinking of 4-5-year-old children can be promoted through visual art classes. Research methods: Theoretical method: • literature research and analysis. Empirical methods: • pedagogical observation; • pedagogical trial activity. Achieved results: conclusions and proposals have been developed for promoting the creative thinking of 4-5-year-old children in visual arts in preschool. Key words: creativity, creative thinking, preschool, 4-5 year old children, visual art. The qualification work consists of an introduction, a theoretical analysis, an empirical research part, a part of conclusions and proposals, as well as a list of used literature and sources. The volume of the qualification work is 33 pages. The work contains 7 tables, 1 images, 18 used literature and sources of information.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68854
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV