• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barboleta līdzsvara platformas izmantošana pedagoģiskajā procesā pirmsskolā 4-5 gadus vecu bērnu kognitīvajā attīstībā

Thumbnail
View/Open
299-98772-Ansberga_Santa_sv17018.pdf (824.8Kb)
Author
Ansberga, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Buboviča, Jana
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba nosaukums: Barboleta līdzsvara platformas izmantošana pedagoģiskajā procesā pirmsskolā 4-5 gadus vecu bērnu kognitīvajā attīstībā. Darba autors: Santa Ansberga Darba zinātniskais vadītājs: Mag.paed. Jana Buboviča Darba saturs: darba apjoms ir 49 lpp, ievietoti 8 attēli, 1 pielikums, 30 izmantotās literatūras avoti. Kvalifikācijas darba mērķis: Teorētiski noskaidrot un praktiski pārbaudīt kā barboletas metodes pielietojums pirmsskolas mācību procesā sekmē 4-5 gadīgu bērnu kognitīvo procesu attīstību. Pētījuma metodes: Teorētiskā metode Analītiskā metode Datu statiskā analīze Novērošanas metode Teorētiskajā daļā tika analizēta literatūra par: Kognitīvās attīstības teorijām, kognitīvās attīstības procesiem un to raksturojumiem, kognitīvās attīstības raksturojums pētāmajam vecumposmam, pielietojamās darba metodes konkrētajam vecumposmam. Empīriskajā daļā tika pētīts: Iztrādāti kognitīvās attīstības izvērtēšanas kritēriji konkrētajam vecumposmam, veikta bērnu novērošana kritēriju izvērtēšanai, izvērtējumu analīze, līdzsvara platformas iesaiste bērnu problemātisko kritēriju uzlabošanai, atkārtota bērnu izvērtēšana pēc līdzsvara platformas lietojuma. Apkopojot empīriskās daļas pētījumu rezultātus: tika secināts, ka •Bērniem nepieciešams izstrādāt individuālu darbības plānu uz līdzsvara platformas •Līdzsvara platforma pozitīvi ietekmē un sekmē bērnu kognitīvās attīstības rādītājus •Nepieciešams ņemt vērā apkārtējās vides ietekmi bērna kognitīvajā attīstībā Atslēgas vārdi: Kognitīvie procesi, kognitīvo procesu raksturojums, pirmsskolas vecumposms, barboleta metode, līdzsvara platforma.
 
The title of the work: The use of the Barboleta balance platform in the pedagogical process in preschool in the cognitive development of 4-5-year-old children. The author: Santa Ansberga Scientific Head of the work: Mag.paed. Jana Buboviča Content of the work: the volume of the work is 49 pages, 8 pictures are placed, appendix 1, 30 sources of used literature. The purpose of the qualification work: To theoretically find out and practically check how the application of the barbolet method in the preschool learning process contributes to the development of the cognitive processes of 4-5-year-old children. Research methodology: Theoretical method Analytical method Static data analysis Method of observation In the theoretical part, the literature was analyzed on: Cognitive development theories, cognitive development processes and their characteristics, characteristics of cognitive development for the researched age stage, applied work methods for the specific age stage. In the empirical part, the following were studied: developed criteria for evaluating cognitive development for the specific age stage, observation of children for the evaluation of criteria, analysis of evaluations, involvement of the balance platform to improve children's problematic criteria, repeated evaluation of children after using the balance platform. Summarizing the research results of the empirical part: it was concluded that • Children need to develop an individual action plan on the balance platform • The balance platform positively affects and promotes children's cognitive development indicators • It is necessary to take into account the influence of the surrounding environment on the child's cognitive development Key words: Cognitive processes, characteristics of cognitive processes, preschool age, barbolet method, balance platform.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68866
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV