• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

5-6 gadus vecu bērnu kritiskās domāšanas veicināšana ar tehnoloģiju jomas palīdzību

Thumbnail
View/Open
299-98809-Neilande_Iveta_in21026.pdf (9.571Mb)
Author
Neilande, Iveta
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darbs “5-6 gadus vecu bērnu kritiskās domāšanas veicināšana ar tehnoloģiju mācību jomas palīdzību” izstrādāts ar mērķi pētīt 5-6 gadus vecu bērnu kritiskās domāšanas veicināšanas iespējas tehnoloģiju mācību jomā. Darba teorētiskajā daļā analizēts kritiskās domāšanas jēdziens un dažādas pieejas, noteikti kritisko domāšanu kavējošie un veicinošie nosacījumi 5-6 gadus veciem bērniem, kā arī īsumā raksturotas metodes un paņēmieni, kuri būtu izmantojami tehnoloģiju mācību jomā bērnu kritiskās domāšanas attīstības sekmēšanai. Empīriskajā daļā īstenota pedagoģiskā izmēģinājumdarbība 6 nedēļu ietvaros, atklājot, kā kritiskās domāšanas sekmēšanai tehnoloģiju nodarbībās var izmantot trīs fāžu modeli, jautājumu metodes, kā arī Bono sešas cepures. Noslēgumā ir sniegta izvērsta atbilde uz pētījuma jautājumu “kādas ir piemērotākās metodes un paņēmieni 5-6 gadus vecu bērnu kritiskās domāšanas attīstības sekmēšanai tehnoloģiju mācību jomā dažādu materiālu apstrādē?”. Iegūtie rezultāti ir pielietojami praksē pirmsskolas pedagoģijā, lai uzlabotu pirmsskolas vecuma bērnu kritiskās domāšanas prasmes. Kvalifikācijas darba saturs: 37 lpp., 7 tabulas, 4 attēli, 39 literatūras vienības, pievienoti 3 pielikumi.
 
The qualification work “Promoting Critical Thinking Among Children Aged 5-6 with The Help of The Field of Technology Learning” has been developed with the aim of exploring the possibilities of promoting critical thinking in children aged 5-6 years in the field of technology learning. The theoretical part of the work analyses the concept of critical thinking and different approaches, determines the conditions that hinder and promote critical thinking in children aged 5-6 years, as well as briefly describes the methods and techniques that could be used in the field of technology learning to promote the development of critical thinking in children. The empirical part conducted a 6-week pedagogical trial, revealing how a three-phase model, question methods, as well as Bono's six hats, can be used to promote critical thinking in technology classes. In conclusion, an extended answer is given to the research question "what are the most appropriate methods and techniques for facilitating the development of critical thinking in children aged 5-6 years in the field of technological learning in the processing of various materials?". The obtained results can be applied in practice in preschool pedagogy to improve the critical thinking skills of preschoolers. The content of the qualification paper: 37 pages, 7 tables, 4 pictures, 39 literary units, added 3 attachments.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68883
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV