5-6 gadus vecu bērnu pašvadītas mācīšanās veicināšana pirmsskolas pedagoģiskajā procesā matemātikas mācību jomā
Author
Kopatejeva, Ludmila
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Buboviča, Jana
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autors: Ludmila Kopatejeva Darba nosaukums: 5-6 gadus vecu bērnu pašvadītas mācīšanās veicināšana pirmsskolas pedagoģiskajā procesā matemātikas mācību jomā Darba zinātniskais vadītājs: Mag.paed. Jana Buboviča Darba mērķis: Teorētiski un praktiski pētīt 5-6 gadus vecu bērnu pašvadītas mācīšanās veicināšanas iespējas pirmsskolas pedagoģiskajā procesā matemātikas mācību jomā. Pētījuma jautājums. Kādas metodes un aktivitātes iespējamas, lai nodrošinātu 5-6 gadus vecu bērnu pašvadīto mācīšanos matemātikas mācību jomā? Darba teorētiskajā daļā analizēta pašvadīta mācīšanās būtība, tās galvenie nosacījumi pedagoģiskajā procesā. Raksturotas arī 5-6 gadus vecu bērnu attīstības likumsakarības pētāmās problēmas kontekstā un šī vecuma bērnu pašvadītas mācīšanās veicināšanas iespējas, īpaši matemātikas mācību jomā. Darba praktiskajā daļā tiek izstrādāti bērnu prasmju novērošanas kritēriji, bērni tiek vēroti un raksturoti sākotnējā novērošanā, tiek atlasītas dažādas metodes un paņēmieni izmēģinājuma darbībai, lai uzlabotu pašvadītās mācīšanās prasmes matemātikas mācību jomā. Veikts atkārtotais pētījums, analizēti abu novērošanu rezultāti. Var secināt, ka bērnu pašvadīto mācīšanos matemātikas jomā pakāpeniski var veicināt, ja grupā ir nodrošināta bagātīga mācību vide, pozitīva emocionālā vide, ja tiek izmantotas daudzveidīgas matemātiskās metodes, paņēmieni un vingrinājumi, ja bērni tiek patstāvīgi rosināti izdomāt uzdevumus, plānot, kā tos sasniegt, vērtēt savu darbošanos, vērtēt, ko ir iemācījušies, kur iegūtas prasmes būs nepieciešams ikdienā, kā arī saskatīt varbūt savas neveiksmes, iespējas labot kļūdas. Atslēgas vārdi: pašvadīta mācīšanās, patstāvība, matemātikas mācību joma, didaktiskās spēles, 5-6 gadus veci bērni. Darba apjoms: 57 lpp., 10 attēli, 3 tabulas, 45 literārie avoti. Author of the work: Ludmila Kopateeva Title of work: Promotion of self-directed learning of 5-6-year-old children in the preschool pedagogical process in the field of mathematics Scientific leader of the work: Mg. Ped. Jana Buboviča The purpose of the work: To theoretically and practically study the possibilities of promoting self-directed learning of 5-6-year-old children in the preschool pedagogical process in mathematics. Research question. What methods and activities are possible in order to ensure the self-directed learning of 5-6-year-old children in mathematics? The theoretical part of the work analyses the nature of self-directed learning and its main conditions in the pedagogical process. The regularities of the development of 5-6-year-old children in the context of the studied issue and the opportunities for promoting self-directed learning of children of this age, especially in the field of mathematics. In the practical part of the work, criteria for observing children's skills are developed, children are monitored and characterised in the initial observation, and various methods and techniques are selected for trial operation to improve self-directed learning skills in mathematics education. A repeated study was carried out, and the results of both observations were analysed. It can be concluded that children's self-directed learning in the field of mathematics can be gradually promoted if the group provides a rich learning environment and a positive emotional environment if diverse mathematical methods, techniques and exercises are used. Furthermore, if children are encouraged to think of tasks independently, plan how to achieve them, evaluate their performance, assess what they have learned, where acquired skills will be needed daily, as well as perhaps see their failures and opportunities to correct mistakes. Keywords: self-directed learning, independence, mathematics learning area, didactic games, 5-6-year-old children. Work volume: 57 pages, 10 images, 3 tables, 45 literary sources.