• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Folklora-pašapziņas attīstības veicinātāja 5-6 gadus veciem bērniem

Thumbnail
View/Open
299-98833-Verdina_Inese_iv21120.pdf (563.4Kb)
Author
Vērdiņa, Inese
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kriščune, Jolanta
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba temats :”Folklora – pašapziņas attīstības veicinātāja 5-6gadus veciem bērniem”. Kvalifikācijas darba autors:Inese Vērdiņa. Mērķis-teorētiski un praktiski izpētīt 5-6gadu bērnu pašapziņas attīstības veicināšanas iespējas ar folkloras žanriem. Atslēgas vārdi-pašvērtējums, pašapziņa,personība, pašcieņa, Es tēls, pedagoģiskais process, pirmsskola. Kvalifikācijas darba teorētiskajā daļā ir aplūkoti dažādu zinātnieku, psihologu un pedagogu secinājumi un atziņas par personības un “ES” veidošanos ģimenē un pirmsskolā.Tika aprakstīti folkloras žanri, kas veicina bērnu attīstību. Darba praktiskā daļa sastāv no pētījuma, ar kādām metodēm 5-6 gadus veciem bērniem apgūstot folkloras žanrus, tiek veicināta pašapziņa, tiek veidoti rezultāti un secinājumi.Tika izmantotas divas pētījuma metodes: pedagoģiskā novērošana un praktiskā skolotāja darbība. Pirmsskolas vecuma bērniem mācību process iet caur rotaļu, tā veicinot zināšanas, sociālās prasmes un personības attīstību. Pētijuma rezultāti-tika sasniegts mērķis, iekļaujot rotaļnodarbībās un ikdienas režīmā tautas dziesmas, rotaļas, mīklas, bērnos rosināja atraktivitāti, atraisību, tas veicināja pašapziņu un valodas attīstību. Kvalifikācijas darba apjoms: 51 lappuses , 4 attēli, 4 tabulas, 37 literatūras un avotu vienības.
 
The topic the qualification work:”Folklore-a promoter of self-confidence development for 5-6-year-old children.” The author of the qualification work:Inese Verdina. Purpose-to theoretically and practically explore the possibilities of promoting the self-confidence development of 5-6-years-old children with folklore genres. Keywords:self-esteem,self-confidence,personality,self-image,pedagogical process,preschool. In the theoretical part of the qualification work, the conclusions insights of various scientists, psychologists and pedagoguesabout the formation of personality and “EU” in the family and preschool are discussed.Folklore genres that promote childrens development were described. The practical part of the work consists of a sudy of the methods by which 5-6-years-old children learn folklore genres, self-confidence is promoted, results conclusions are formed.Two research methods were used:pedagogical observation and practical teacher activity.For preschool children, the learning process goes through play, thus promoting knowledge, social skills and personality development. The results of the research – the goal was achieved by including folk songs, games,puzzles in play lessons and in the daily routine,it stimulated attractiveness and looseness in children, it promoted self-confidence and language development. Scope of qualification work: 51 pages, 4 images, 4 tables, 37 used literature and number of sources.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68891
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV