Bērnu konfliktsituāciju novēršanas paņēmieni 3.posmā
Author
Gaidamoviča, Ieviņa
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Sociālā ikdiena nav iedomāja bez dažādām konfliktsituācijām gan pieaugušajiem, gan arī bērniem dažādos vecumposmos. Pēc autores vērojumiem arvien biežāk novērojama tendence, ka arī pirmsskolas izglītības iestādēs vairāk parādās dažādas konfliktsituācijas bērnu vidū. Pirmsskola ir pirmā vieta, kur bērns pilnvērtīgi apgūst sociālās prasmes – darboties kolektīvā, kontaktēties ar citiem, apzinās savu rīcību un spēj par to uzņemties atbildību, prast dalīties, cienīt citus un citas iemaņas, kas būtiski ietekmē bērna turpmāko dzīvi. Darba ietvaros kā pētījuma mērķis tika izvirzīts: izpētīt pirmsskolas audzēkņus 3. posmā vecumā no 5-7 gadiem, viņu individuālo raksturojumu, konfliktsituāciju iespējamos izcelsmes iemeslus grupā Y, kuru apmeklē 10 bērni, un apzināt paņēmienus, kas palīdzētu pedagogiem šāda veida situācijas novērst. Darba ietvaros tika meklēta atbilde uz jautājumu: kādi ir pirmsskolas 3.posma vecuma bērnu konfliktsituāciju rašanās paņēmieni, dodot bērniem pamatzināšanas turpmākajai dzīvei. Darbs sastāv no trīs daļām – teorētiskās, novērošanas/analīzes un praktiskās. Teorētiskajā daļā tiek analizēta zinātniskā, pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra par pirmsskolas vecuma bērniem (5-7 gadi). Savukārt novērošanas un praktiskajā daļā, bērni grupā Y tika vēroti un pielietotas dažādas metodes, lai maksimāli mazinātu konfliktsituāciju rašanos grupā. Pētījumā tika noskaidrots, ka, pielietojot dažādas rotaļas, spēļu elementus un galvenokārt runājot ar bērniem par konfliktsituācijām, iespējams panākt, ka viņi tās savlaicīgi atpazīst un prot adekvāti uz tām reaģēt, izvairoties no saasinājumiem. Atslēgas vārdi: konfliktsituācijas, pedagoģiski paņēmieni, saskarsme, noteikumi, emocijas. Kvalifikācijas darbs sastāv no - 44 lpp, 8 attēliem, 7 tabulām, 8 pielikumiem un 39 literatūras avotiem. Social everyday life is unimaginable without various conflict situations for both adults and children at different ages. According to the author's observation, there is a grow-ing tendency for various conflict situations among children to appear more frequently also in pre-school educational institutions. Pre-school is the first place where a child fully ac-quires social skills - to work in a team, to have contact with others, to be aware of one's own actions and be able to take responsibility for them, to be able to share, to respect others and other skills that have a significant impact on the child's future life. The aim of the research was to study preschool pupils in stage 3 aged 5-7, their indi-vidual characteristics, the possible origins of conflict situations in group Y attended by 10 children, and to identify techniques that would help teachers to prevent such situations. The work sought to answer the question: what are the techniques of conflict situa-tions in pre-school children of stage 3, giving the children basic knowledge for their future life. The work consists of three parts: theoretical, observation/analysis and practical. The theoretical part analyses scientific, pedagogical and psychological literature on preschool children (5-7 years). In the observational and practical part, children in group Y were ob-served and different methods were applied in order to minimise the occurrence of conflict situations in the group. The study showed that by using different games and play elements, and mainly talk-ing to children about conflict situations, it is possible to get them to recognise them early and respond appropriately to them, avoiding escalation. Key words: conflict situations, pedagogical techniques, communication, rules, emotions. The qualification work consists of - 44 pages, 8 pictures, 7 tables, 8 annexes and 39 refer-ences.