• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uzņēmējdarbības un stāstītprasmes veicināšana pirmskolas āra vidē 4-5 gadus veciem bērniem

Thumbnail
View/Open
299-98876-Sirante_Guna_gs21074.pdf (2.945Mb)
Author
Šīrante, Guna
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Tauriņa, Agrita
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma mērķis: noskaidrot uzņēmējdarbības un stāstītprasmes veicināšanas iespējas pirmsskolas āra vidē. Pētījuma objekts: pedagoģiskais process pirmsskolā. Pētījuma priekšmets: 4–5 gadus vecu bērnu stāstītprasme. Pētījuma jautājums: kā uzņēmējdarbības elementi un darbības āra vidē var ietekmēt stāstītprasmes attīstību 4–5 gadus veciem bērniem? Pētījuma uzdevumi: 1.Analizēt pedagoģisko, psiholoģisko un metodisko literatūru par stāstītprasmes sekmēšanu āra vidē. 2.Noskaidrot uzņēmējspējas uzdevumus un to saikni ar stāstītprasmes sekmēšanu. 3.Noskaidrot stāstītprasmes sekmēšanas uzdevumus āra vidē un pētījuma kritērijus. 4.Izstrādāt rekomendācijas stāstītprasmes attīstības sekmēšanai. Pētījuma metodes: novērojumi, sarunas, izmēģinājuma darbība. Pētījuma bāze: Valmieras X pirmsskolas izglītības iestāde, 4–5 gadus vecu bērnu grupa, 20 audzēkņi. Kvalifikācijas darbs: Uzņēmējdarbības un stāstītprasmes veicināšana pirmsskolas āra vidē 4–5 gadus veciem bērniem. Darba autore: Guna Šīrante. Darba vadītāja: Dr. paed., Mg. psych. Agrita Tauriņa. Darba teorētiskā daļa: pedagoģiskās, psiholoģiskās un metodiskās literatūras analīze par stāstītprasmes sekmēšanu āra vidē, kur izskaidro jēdzienu nozīmi un metodes, lai veicinātu 4–5 gadus vecu bērnu stāstītprasmi, atrodoties āra vidē. Darba empīriskā daļa: darba autore veic praktisko pedagoģisko izmēģinājumdarbību un novērojumus par 4–5 gadus vecu bērnu stāstītprasmi pirmsskolas āra vidē. Kvalifikācijas darba apjoms: 54 lpp., 6 pielikumi, 11 attēli, 4 tabulas, 36 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: stāstītprasme, valoda, pirmsskolas āra vide, uzņēmējdarbība.
 
The purpose of the research: to find out the promotion of entrepreneurship and storytelling skills in the preschool outdoor environment. Research object: pedagogical process in preschool. Research subject: 4–5-year-old children's storytelling ability. Research question: how business elements and activities can influence the development of storytelling skills in preschool outdoor environment for 4–5-year-old children. Research tasks: 1.To analyze the pedagogical, psychological and methodical literature on the promotion of storytelling in the outdoor environment. 2.To find out the tasks and regularities of creativity and entrepreneurship. 3.To find out the tasks for promoting storytelling skills in an outdoor environment. 4.Develop recommendations for promoting the development of storytelling skills in an outdoor environment. Research methods: observations, conversations, pilot work. Research basis: Valmiera X preschool educational institution, group of 4–5-year-old children, 20 students. Qualification work: Encouraging entrepreneurship and storytelling in a preschool outdoor environment for 4–5-year-old children. Author of the work: Guna Šīrante. Supervisor: Dr. add., Mg. psych. Agrita Tauriņa. Theoretical part of the work: to analyze the pedagogical, psychological and methodical literature on the promotion of storytelling skills in an outdoor environment, where the meaning of concepts and methods to promote the storytelling skills of 4–5-year-old children in an outdoor environment are explained. Empirical part of the work: the author conducts practical pedagogical trials and observes the storytelling skills of 4–5-year-old children in a preschool outdoor environment. Scope of qualification work: 54 pages, 6 appendices, 11 images, 4 tables, 36 literature sources. Keywords: storytelling, language, preschool outdoor environment, entrepreneurship.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68904
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV