4 gadīgo bērnu vārdu krājuma papildināšana dabas vērojumos pirmsskolā
Author
Raciborska, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Poiša, Mārīte
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba autore- Elīna Raciborska. Kvalifikācijas darba tēma ir “4 gadīgo bērnu vārdu krājuma papildināšana dabas vērojumos pirmsskolā”. Kvalifikācijas darba mērķis ir teorētiski izpētīt un veikt praktisku novērojumu 4 gadus vecu bērnu vārdu krājuma papildināšanā dabas vērojumos pirmsskolā. Kvalifikācijas darba teorētiskajā daļā tika analizēta valodas un runas attīstība pirmsskolas vecuma bērniem, četrus gadus vecu bērnu valodas un vārdu krājuma raksturojums un vārdu krājuma paplašināšanas iespējas un veicināšana dabas vērojumos. Kvalifikācijas darba empīriskajā pētījumā tika veikts pedagogu anketēšanas pētījums un pedagoģiskā izmēģinājuma darbību šādos posmos- sākotnējā novērošana, pamatojoties uz teorētisko daļu un anketēšanas rezultātiem rotaļnodarbību kompleksa ar vērojumiem dabā izveidi, rotaļnodarbības, atkārtota novērošana, novērojumu apkopošana salīdzinošā tabulā, secinājumu izdarīšana. Kvalifikācijas darba rezultātos secināts, ka dabas vērojumos tiek aktivizēts bērnu vārdu krājums, ja pedagogs pārzina vecumposma attīstības likumsakarības, pedagogs ievēro bērnu pieredzi, intereses un vajadzības un dabas vērojumos tiek mērķtiecīgi izmantotas daudzveidīgas darba formas un metodes. Atslēgas vārdi: vārdu krājums, valoda, rotaļa, dabas vērojumi. Kvalifikācijas darbs sastāv no 39 lappusēm, 7 attēliem, 4 tabulām un 27 literatūras avotiem un 1 pielikuma. The author of the qualification work is Elina Raciborska. The topic of the qualification work is "Increasing the vocabulary of 4-year-old children during nature observations in preschool". The aim of the qualification work is to theoretically investigate and make a practical observation in supplementing the vocabulary of 4-year-old children during nature observations in preschool. The theoretical part of the qualification paper analyzed the development of language and speech in preschool children, the characteristics of the language and vocabulary of four-year-old children, and the possibilities of vocabulary expansion and promotion in nature observations. In the empirical study of the qualification work, a survey of pedagogues was conducted and the pedagogical trial was carried out in the following stages - initial observation, based on the theoretical part and the results of the questionnaire, the creation of a complex of play lessons with observations in nature, play lessons, repeated observation, collecting observations in a comparative table, drawing conclusions. The results of the qualification work concluded that children's vocabulary is activated during nature observations, if the pedagogue knows the regularities of age development, the pedagogue respects the children's experience, interests and needs, and diverse work forms and methods are purposefully used in nature observations. Key words: vocabulary, language, play, nature observations. The qualification work consists of 39 pages, 7 images, 4 tables and 27 literature sources and 1 appendix.