• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagoģiskie nosacījumi veiksmīgai bērna adaptācijai pirmsskolā

Thumbnail
View/Open
299-98897-Motornaka_Anna_am21267.pdf (1.145Mb)
Author
Motorņaka, Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Svence, Guna
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore: Anna Motorņaka Darba zinātniskā vadītāja: Dr.psych. Guna Svence Darba nosaukums: “Pedagoģiskie nosacījumi veiksmīgai bērna adaptācijai pirmsskolā ” Pētījuma mērķis: pētīt veiksmīgas adaptācijas nosacījumus, kas nodrošina veiksmīgu bērnu adaptāciju pirmsskolas izglītības iestādē. Pētījuma jautājums: 1.Vai mainījās bērnu adaptācijas pazīmes pēc pedagoģiskās darbības? 2.Kādi pedagoģiskie paņēmieni tika izmantoti adaptācijas procesa sekmēšanai? 3.Vai vecāki ir pamanījuši izmaiņas bērnā pēc pedagoģiskās darbības adaptācijas laikā? Pētījuma metodes: 1. Teorētiskās - pedagoģiskās, psiholoģiskās un metodiskās literatūras analīze; 2. Empriskā – anketēšana, intervija, novērošana. Pētījuma bāze: Ogres novada privātās pirmsskolas izglītības iestādes 10 bērni. Darba teorētiskajā daļā ir teorētiski analizēta adaptācijas jēdziena būtība un tā aspekti. Darba empīriskajā daļā ir izstrādāta pētījuma metodoloģija, kas balstās uz teorētiskajā darba daļā izvirzītajiem kritērijiem. Šajā darba daļā darba autore veic pedagoģiskās darbības pozitīvas adaptācijas sekmēšanai. Pētījuma mērķa sasniegšanai tika izmantotas tādas metodes, kā teorētiskās (pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras analīze) un praktiskās (pedagoģiskais novērojums, sarunas ar vecākiem un pedagogiem, anketēšana, intervijas). Darbs sastāv: no 46 lappusēm, 10 diagrammām, 5 tabulām, 33 bibliogrāfiskā saraksta vienībām, 3 pielikumiem. Atslēgas vārdi: adaptācija, pirmsskola, jaunākā vecuma bērni, apstākļi, ieteikumi.
 
Qualification’s paper author: Anna Motorņaka Leader of the work: Dr.psych. Guna Svence Name of the work: Pedagogical conditions for successful adaptation of a child in preschool The goal of the research: to study the conditions of successful adaptation, which ensure the successful adaptation of children in preschool education institution. Research question: 1.Did the children's adaptation characteristics change after the pedagogical activity? 2.What pedagogical techniques were used to promote the adaptation process? 3.Have the parents noticed changes in the child after the pedagogical activity during adaptation? The reserch methods: 1.Theoretical - pedagogical, psychological literature analysis 2.Empirical - observation, interview, questionnaire Research base: 10 children of a private preschool educational institution in Ogre region. The essence of the concept of adaptation and its aspects are theoretically analyzed in the theoretical part of the paper. In the empirical part of the work, a research methodology has been developed, which is based on the criteria set forth in the theoretical part of the work and on the basis of which parent questionnaires, interviews and interviews of pedagogues take place. In this part of the work, the author of the work carries out pedagogical activities to promote positive adaptation. To achieve the goal of the research, such methods as theoretical (pedagogical and psychological literature analysis) and practical (pedagogical observation, conversations with parents and teachers, questionnaires, interviews) were used. The work consists of: 46 pages, 10 diagrams, 5 tables, 33 bibliographic list items, 3 appendices. Keywords: adaptation, preschool, younger age children, conditions, recommendations.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68914
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV