• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Didaktiskās spēles un rotaļas 4-7 gadīgiem bērniem runas attīstībai pirmsskolā

Thumbnail
View/Open
299-98933-Auzina_Sintija_sa21073.pdf (555.5Kb)
Author
Auziņa, Sintija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Anspoka, Zenta
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Uzsākot šo pētījumu, autore vēlējās izpētīt, ar ko vislabāk veicināt bērnu runu, kas noderēs turpmāk darbā ar bērniem pirmsskolā. Izvērtējot, kas ir svarīgākais uzdevums pirmsskolā, jāsecina, ka svarīgi, lai bērns runā. Jebkurā mācību jomā un ikdienas situācijās ir svarīgi, lai bērns spēj uzklausīt, saprast ko viņam saka un prast atbildēt. Līdz ar to autore izvirzīja uzdevumu– noskaidrot rotaļu un spēļu nozīmi, svarīgumu bērna runas attīstībā. Kādām ir jābūt rotaļām un spēlēm. Un kā tās piedāvāt bērnam, lai noritētu veiksmīga runas attīstība. Lai pierādītu, ka rotaļām un spēlēm bērna runas attīstībā ir liela, svarīga, pat neatņemama nozīme, autore veica pētījumu. Autore iepazinās un analizēja dažādu teorētisko literatūru, noskaidrojot, ka katra rotaļa, katra spēle ir unikāla un pilda savu uzdevumu. Pedagogam ir jābūt vispusīgam, zinošam, lai attiecīgā situācijā, pie attiecīgas mācību tēmas piemeklētu pareizo, atbilstošāko rotaļu un spēli. Ne mazāk svarīgi ir arī ļaut bērnam spēlēties brīvi, sevis izdomātā un paša vadītā rotaļā. Pētījums tika veikts 4 gadīgo bērnu grupā, kurā autore strādā ikdienā. Pētījums tika veikts šajā vecumā, jo bērnam 4 gados sākas aktīvās runas periods. Pētījuma mērķis bija izpētīt teorētisko literatūru un noskaidrot, ar kādām rotaļām un spēlēm visefektīvāk bērnam attīstās runa. Tika izveidotas dažādas didaktiskās spēles, katrā nodarbībā bija kustību rotaļas, bērniem tika piedāvātas klausīties un skatīties pasakas, piedāvātas pirkstiņulellītes. Veicot pētījumu, autore secināja, ka rotaļas un spēles ir bērnu runas attīstības sekmētāja. Rotaļās bērni atbrīvojas, kļūst mundrāki un palielinās spējas koncentrēties mācību procesam. Spēlējot spēles, caur kurām pasniegts mācību process, apgūstāmo mācību vielu ir vieglāk uztvert un bērni spēj labāk saprasties ar grupas biedriem. Pētījums sastāv no 32 lapaspusēm, kurā iekļautas 5 diagrammas, 2 pielikumi – vecāku aptauja un attēli no nodarbībām. Uzsākot pētījumu, autore iepazinās un analizēja 23 literatūras avotu.
 
When starting this study, the author wanted to investigate what is the best way to promote children's speech, which will be useful in future work with preschool children. When evaluating what is the most important task in preschool, it should be concluded that it is important for the child to speak. In any field of study and in everyday situations, it is important that the child is able to listen, understand what is said to him and be able to respond. Therefore, the author set the task - to find out the meaning and importance of play and games in the development of a child's speech. There must be games and games. And how to offer them to the child for successful speech development. In order to prove that play and games play a great, important, even integral role in the development of a child's speech, the author conducted a study. The author got to know and analyzed various theoretical literature, finding out that every play, every game is unique and fulfills its task. The teacher must be comprehensive, knowledgeable in order to find the right, most appropriate play and game in the relevant situation, for the relevant teaching topic. It is no less important to allow the child to play freely, in self-invented and self-directed play. The research was conducted in a group of 4-year-old children, where the author works on a daily basis. The study was conducted at this age, because the period of active speech begins at the age of 4. The aim of the study was to study the theoretical literature and find out which games and games are the most effective in developing a child's speech. Various didactic games were created, movement games were included in each lesson, children were offered to listen to and watch fairy tales, finger puppets were offered. During the research, the author concluded that play and games are a facilitator of children's speech development. In games, children relax, become more cheerful and increase their ability to concentrate on the learning process. By playing games through which the learning process is presented, the learning material to be learned is easier to grasp and children are better able to get along with their group members. The study consists of 32 pages, which includes 5 diagrams, 2 appendices - a survey of parents and pictures from the lessons. When starting the research, the author got to know and analyzed 23 literature sources.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68928
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV