• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

5 – 7 gadīgu bērnu sociālo prasmju veidošana, izmantojot daiļliteratūras darbus

Thumbnail
View/Open
299-98937-Mosina_Jelena_jm21060.pdf (964.0Kb)
Author
Mosina, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Jurgena, Inese
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba autors: Jeļena Mosina. Kvalifikācijas darba nosaukums: 5 – 7 gadīgu bērnu sociālo prasmju veidošana, izmantojot daiļliteratūras darbus. Darba mērķis: teorētiski izzināt un empīriski pārbaudīt 5 – 7 gadus vecu bērnu sociālo prasmju attīstības veicināšanas iespējas, izmantojot daiļliteratūras darbus. Darbs sastāv no divām daļām: teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā tika analizēta pedagoģiskā, metodiskā un psiholoģiskā literatūra par sociālo prasmju būtību, saturu un nozīmi vecākā pirmsskolas vecuma bērnu socializācijas procesā, sociālo prasmju noteikšanas kritērijiem. Pētīts jautājums par daiļliteratūras darbu lasīšanas metodiku pirmsskolas pedagoģiskajā procesā un daiļliteratūras izmantošanas iespējām 5 – 7 gadīgu bērnu sociālo prasmju veidošanā. Darba empīriskajā daļā tika veikts pētījums. Pētījums tika veikts trīs posmos: sākotnējā bērnu novērošana, pedagoģiskā izmēģinājumdarbība un atkārtotā novērošana. Pētījumā tika izmantotas pētījuma metodes: pedagoģiskā novērošana un pedagoģiskā izmēģinājumdarbība. Pētījumā tika iekļauti četrpadsmit 5 – 7 gadus veci bērni. Tika izstrādāti kritēriji sociālo prasmju attīstības līmeņa novērtēšanai. Sociālo prasmju attīstības līmeņa noteikšana tika veikta, vērojot bērna darbību rotaļdarbībā. Pētījuma rezultāti liecina, ka izvirzītais pētījuma mērķis tika sasniegts: pārbaudīta daiļliteratūras darbu izmantošanas efektivitāte 5 - 7 gadīgu bērnu sociālo prasmju veidošanā un noteikta daiļliteratūras darbu pozitīvā ietekme uz 5 - 7 gadīgu bērnu sociālo prasmju attīstību. Darba apjoms: 40 lpp., 7 attēli, 4 tabulas, 1 pielikums, analizēti 38 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: sociālās prasmes, komunikācija, sadarbība, daiļliteratūra, folklora, pedagoģiskais process pirmsskolā, vecākais pirmsskolas vecumposms.
 
Author of the Qualification work: Jelena Mosina. Title of the qualification job: developing social skills of 5 - to 7-year-olds through fiction works. Objective of the work: to theoretically know and empirically test the possibilities for promoting the development of social skills of 5 - to 7-year-olds through fiction works. The work consists of two parts: theoretical and empirical. The theoretical part analysed pedagogical, methodical and psychological literature on the nature, content and role of social skills in the process of socialising older pre-school children, criteria for determining social skills. The issue of the methodology for reading fiction works in the pre-school pedagogical process and the possibilities for using fiction in the development of social skills of 5 - to 7-year-olds has been explored. A study was conducted in the empirical part of the work. The study was conducted in three phases: initial childhood surveillance, pedagogical trial and repeat surveillance. The study used study methods: pedagogical observation and pedagogical trial activity. Fourteen 5 - to 7-year-olds were included in the study. Criteria for assessing the level of development of social skills were developed. The definition of the level of development of social skills was carried out by observing the child's activity in play. The results of the study show that the stated objective of the study was achieved: the effectiveness of the use of fiction works in the development of social skills of 5 - to 7-year-olds has been tested and the positive impact of fiction works on the development of social skills of 5 - to 7-year-olds has been determined. Scope of work: 40 pages, 7 images, 4 tables, 1 annexes, analysed 38 sources of literature. Keywords: social skills, communication, collaboration, fiction, folklore, pedagogical process in preschool, senior preschool.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68931
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV