• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

5-6 gadus vecu bērnu sīkās muskulatūras veicināšana darbā ar tekstilmateriāliem tehnoloģiju mācību jomā

Thumbnail
View/Open
299-98946-Mozerte_Nadezda_pm10523.pdf (3.064Mb)
Author
Mozerte, Nadežda
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Urdziņa-Deruma, Māra
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autors: Nadežda Mozerte Darba nosaukums. 5-6 gadus vecu bērnu sīkās muskulatūras veicināšana darbā ar tekstilmateriāliem tehnoloģiju mācību jomā Darba zinātniskais vadītājs: Asociētā profesore, Dr.paed. Māra Urdziņa-Deruma. Darba mērķis: Teorētiski izzināt un praktiski pētīt 5-6 gadus vecu bērnu pirkstu sīkās muskulatūras veicināšanas iespējas darbā ar tekstilmateriāliem. Pētījuma uzdevumi. 1.Analizēt pedagogu un psihologu atziņas un normatīvos dokumentus par pētāmo problēmu. 2.Apkopot metodes pirkstu sīkās muskulatūras veicināšanai darbā ar tekstilijām. 3.Veikt pētījumu par 5-6 gadus vecu bērnu sīkās pirkstu muskulatūras veicināšanu tehnoloģiju jomā darbā ar tekstilmateriāliem. 4.Veikt pētījuma rezultātu analīzi. Pētījuma jautājums. Vai 5-6 gadus vecu bērnu sīkā pirkstu muskulatūra tiek sekmēta, ja darbā ar tekstīlijām izmantotas daudzveidīgas metodes un paņēmieni, kas atbilst bērna vecumam un interesēm? Darba teorētiskajā daļā iepazītas pirmsskolas izglītības vadlīnijas un programmas prasības tehnoloģiju mācību jomā pētāmās problēmas aspektā. Analizēta pirkstu sīkās muskulatūras attīstīšanas un darba ar tekstīlijām apguves saistība 5-6 gadus veciem bērniem. Raksturotas pirmsskolā apgūstamās tekstiltehnikas un materiāli. Darba praktiskajā daļā izstrādāti kritēriji bērnu prasmju vērošanai, veikta sākotnējā vērošana, izmēģinājumdarbība, atkārtota bērnu prasmju vērošana, salīdzināti abos vērojumos iegūtie rezultāti. Pēc praktiskā vērojuma uz pētījuma jautājumu atbildēts apstiprinoši, jo vērojumi darba praktiskajā daļā pierādīja, ka bērnu roku un pirkstu sīko muskulatūru var attīstīt, darbojoties ar dažādiem praktiskiem darbiem, izmantojot tekstilamateriālus - dziju, audumus, filcu u.c., atlasot bērnu vecumam piemērotas, interesantas un radošas metodes, atbilstošas tehnikas, darbojoties regulāri, sākot ar vienkāršākiem darbiem un pamazām pārejot uz sarežģītākiem. Atslēgas vārdi: tekstilmateriāli un tehnikas, sīkā pirkstu muskulatūra, tehniskās iemaņas, satvēriens, kustību koordinācija. Darba apjoms: 57 lpp, 39 attēli, 6 tabulas, 25 literārie avot, 1 pielikums.
 
Author of the work: Nadezhda Mozerte Job title. Encouraging fine musculature of 5-6-year-old children in working with textile materials in the field of technology learning Scientific leader of the work: Associate Professor, Associate Professor. Māra Urdziņa-Deruma. The purpose of the work: To find out theoretically and practically study the possibilities of promoting the fine muscles of the fingers of 5-6-year-old children when working with textile materials. Research tasks. 1.To analyze the findings of pedagogues and psychologists and regulatory documents on the researched problem. 2.Summarize methods for promoting the fine muscles of the fingers when working with textiles. 3.Conduct a study on promoting the small finger muscles of 5-6-year-old children in the field of technology when working with textile materials. 4.To analyze the research results. Research question. Are the fine musculature of the fingers of 5-6-year-old children promoted if diverse methods and techniques are used in the work with textiles that correspond to the child's age and interests? In the theoretical part of the work, the preschool education guidelines and program requirements are introduced in the aspect of the researched problem in the field of technology education. The relationship between the development of the fine muscles of the fingers and learning to work with textiles in 5-6-year-old children was analyzed. The textile techniques and materials to be learned in preschool are described. In the practical part of the work, criteria for observing children's skills were developed, initial observation, pilot activity, repeated observation of children's skills were carried out, and the results obtained in both observations were compared. After the practical observation, the research question was answered in the affirmative, because the observations in the practical part of the work proved that the small musculature of children's hands and fingers can be developed by working with various practical works, using textile materials - yarn, fabrics, felt, etc., by selecting suitable, interesting and creative ones for the children's age methods, appropriate techniques, working regularly, starting with simpler jobs and gradually moving to more complex ones. Key words: textile materials and techniques, fine musculature of the fingers, technical skills, grip, movement coordination. Work volume: 57 pages, 39 pictures, 6 tables, 25 literary sources, 1 appendix.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68935
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV