Pirmsskolas vecuma bērniem ar autiskā spektra traucējumiem pedagoģiskā atbalsta pieejamības un realizācijas iespēju tiesiskie aspekti iekļaujošās izglītības kontekstā
Author
Jasinska, Veronika
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Laganovska, Egija
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba autore: Veronika Jasinska. Darba temats: Pirmsskolas vecuma bērniem ar autiskā spektra traucējumiem pedagoģiskā atbalsta pieejamības un realizācijas iespēju tiesiskie aspekti iekļaujošās izglītības kontekstā. Pētījuma mērķis: pamatojoties uz zinātniskajā literatūrā gūtajām atziņām, normatīvajiem aktiem un praktisko izpēti, pārbaudīt, kāds pedagoģiskais atbalsts ir nepieciešams un faktiski tiek sniegts bērniem ar autiskā spektra traucējumiem iekļaujošā izglītībā. Pētījuma saturs un rezultāti: darba 1.nodaļā apskatīta autiskā spektra traucējumu specifika, analizēta iekļaujošās izglītības pieejamība bērniem ar autiskā spektra traucējumiem, secināts par izglītojamo ar autiskā spektra traucējumiem izglītības vajadzībām un pedagoģiskā atbalsta īpatnībām. 2.nodaļā tika veikta tiesību avotu analīze ar mērķi noteikt, kā Latvijā tiesību avotu līmenī tiek nodrošināts pedagoģiskais atbalsts bērniem ar autiskā spektra traucējumiem iekļaujošās izglītības aspektā. Kvalifikācijas darba empīriskā daļā veikta aptaujas datu analīze, ar mērķi noskaidrot, kāds pedagoģiskais atbalsts faktiski tiek sniegts pirmsskolas vecuma bērniem ar autiskā spektra traucējumiem iekļaujošās izglītības procesā. Rezultātā apkopoti galvenie secinājumi un sniegti priekšlikumi, t.sk. tiesiskā regulējuma pilnveidošanai iekļaujošās izglītības ietvaros. Darba apjoms: 51.lapaspuse, 5 pielikumi, 75 literatūras, normatīvo aktu un informācijas avotu vienības. Atslēgas vārdi: autiskā spektra traucējumi, iekļaujošā izglītība, pedagoģiskais atbalsts. Author of the qualification paper: Veronika Jasinska. Title of thesis: Legal aspects of accessibility and implementation of pedagogical support for preschool children with autism spectrum disorders in the context of inclusive education. Aim of the study: based on the findings of the scientific literature, regulatory enactments and practical research, to examine what pedagogical support is necessary and actually provided to children with autism spectrum disorders in inclusive education. Content and results of the study: Chapter 1 of the thesis deals with the specifics of autism spectrum disorders, analyses the accessibility of inclusive education for children with autism spectrum disorders, makes conclusions about the educational needs of learners with autism spectrum disorders and the peculiarities of pedagogical support. In Chapter 2, an analysis of legal sources was performed with the aim of determining how pedagogical support for children with autism spectrum disorders is provided in Latvia in terms of inclusive education. The empirical part of the qualification thesis analyses survey data in order to find out what kind of pedagogical support is actually provided to preschool children with autism spectrum disorders in the inclusive education process. As a result, the main conclusions were summarised and recommendations made, including for improving the legal framework for inclusive education. Number of pages: 51 pages, 5 appendixes, 75 items of literature, regulatory enactments and information sources. Keywords: autism spectrum disorders, inclusive education, pedagogical support.