• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

3-4 gadīgu bērnu pašvadītas mācīšanas sekmēšana pirmsskolas mācību procesā

Thumbnail
View/Open
299-99046-Tarasova_Anna.Marija_at17063.pdf (971.4Kb)
Author
Drukteine, Anna Marija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Briška, Ilze
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autors: Anna Marija Tarasova Darba nosaukums: 3-4 gadīgu bērnu pašvadītas mācīšanas sekmēšana pirmsskolas mācību procesā Darba mērķis: Teorētiski un praktiski izzināt pašvadītas mācīšanās veicināšanas metodes pirmsskolā, izmantojot digitālos materiālus. Teorētiskais pētījums atklāja, ka trūkst pētījumu par pašvadītu mācīšanos pirmsskolā un digitālo mācību materiālu ietekmi uz tās norisi. Tāpēc tiek veikts empīriskais pētījums par pašvadīto mācīšanos divās 3-4 gadīgo bērnu grupās, kurās bērni veic vienādus uzdevumus, bet atšķirīgos apstākļos. Abu grupu bērni veido divus objektus no plastilīna un zīmē trīs vizuālos tēlus. Vienai bērnu grupai rāda video pamācību, kurā objektu izveidi rāda un skaidro tiešsaistes mākslas skolas gleznošanas skolotāja, bet otrai bērnu grupai tiek parādīts tikai iegūstamā objekta ekrānattēls un tiek sniegti grupas audzinātājas skaidrojumi. Lai salīdzinātu bērnu progresu pašvadītas mācīšanās prasmēs, tiek izstrādātas divas vērtēšanas tabulas, kurās pašvadītas mācīšanās kritēriji sasaistīti ar apguves līmeņiem gan darbā ar plastilīnu, gan vizuālās mākslas tēlu izveidē. Empīriskajā pētījumā tika pierādīts,ka regulāra pašvadītas mācīšanās prasmju aktualizēšana piecās nodarbībās ar vai bez video materiālu demonstrējuma, sekmē šo prasmju apguvi. Lielāks pašvadītas mācīšanās prasmju līmeņu pieaugums tika konstatēts grupai ar video materiālu demonstrējumiem. Šīs grupas vidējais pašvadītas mācīšanās līmenis pieauga par 58%, bet otrai bērnu grupai tas pieauga tikai par 43%. Darba apjoms: Darbam ir 33 lappuses, 12 attēli, 3 tabulas, 16 literatūras avoti, 3 pielikumi.
 
Author of the work: Anna Maria Tarasova Job title: Promoting self-directed learning of 3-4-year-old children in the preschool learning process The purpose of the work: To theoretically and practically learn self-directed learning promotion methods in preschool, using digital materials. The theoretical study revealed a lack of research on self-directed learning in preschool and the impact of digital learning materials on its development. Therefore, an empirical study is conducted on self-directed learning in two groups of 3-4 year old children, in which children perform the same tasks, but in different conditions. Children of both groups make two objects from plasticine and draw three visual images. One group of children is shown a video tutorial in which the creation of objects is shown and explained by an online art school painting teacher, while the other group of children is shown only a screenshot of the object to be obtained and explanations are given by the group teacher. In order to compare children's progress in self- directed learning skills, two evaluation tables are developed, in which self-directed learning criteria are linked to learning levels both in working with plasticine and in creating visual art images. In the empirical study, it was proven that regular updating of self-directed learning skills in five lessons with or without demonstration of video materials contributes to the acquisition of these skills. A greater increase in self-directed learning skill levels was found for the group with video material demonstrations.This group's average level of self-directed learning increased by 58%, while the other group of children increased by only 43%. Work volume: The work has 33 pages, 12 images, 3 tables, 16 literature sources, 3 appendices. Keywords: Self-directed learning skills, preschool, level of skill acquisition, digital learning materials
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68984
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV