1,5 –3 gadīgu bērnu runas attīstība pirmsskolas izglītības procesā
Author
Šavlinska, Vlada
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Anspoka, Zenta
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbā “1,5 –3 gadīgu bērnu runas attīstība pirmsskolas izglītības procesā” pētīta ar bērna personības attīstību saistīta svarīga problēma, jo no runas kvalitātes ir atkarīga bērna socializācija, izglītības procesa kvalitāte u.c. Kvalifikācijas darba mērķis ir pētīt 1,5 – 3 gadīgu bērnu runas attīstību un izstrādāt ieteikumus skolotājiem par dažādu līdzekļu izmantošanas iespējām pirmsskolas izglītības procesā. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Pirmajā nodaļā tiek izzināta un analizēta zinātniskā literatūra, lai izprastu valodas un runas jēdzienus, raksturotu bērnu runas attīstības specifiku agrīnā pirmsskolas vecumā. Otrajā nodaļā tiek veikta izmēģinājuma darbība rotaļnodarbībās, lai veicinātu bērnu runas attīstību, apkopoti izmēģinājuma darbības izpētes rezultāti un piedāvāti ieteikumi pirmsskolas skolotājiem. Pētījuma rezultāti ļauj secināt, ka 1,5 – 3 gadīgu bērnu runas attīstību veicina rotaļnodarbības, kurās viņi izmanto dažāda veida rotaļas un spēles, reālas saziņas situācijas, kurās viņiem ir jāmeklē iespējas uz tām reaģēt un atbildēt, jautāt vai stāstīt. Pētījums balstīts uz 35 avotu analīzi – latviešu un ārzemju autoru darbiem un interneta resursiem. Darbā iekļautas 4 tabulas, 2 attēli un 4 pielikumi. Darba apjoms ir 37 lapaspuses. Atslēgas vārdi – valoda, runa, rotaļnodarbība. In the qualification work "Speech development of 1.5-3-year-old children in the process of preschool education", the problem related to the development of the child's personality is studied, because the quality depends on the child's socialization, the quality of the educational process, etc. The aim of the qualification work is to develop the speech development of 1.5-3-year-old children and to develop recommendations for teachers about the possibilities of using different means in the preschool education process. The work consists of two parts - theoretical and empirical. In the first chapter, the scientific literature is explored and analyzed in order to understand the concepts of language and speech, to describe the specifics of children's speech development in early preschool age. In the second chapter, a pilot activity is carried out in play lessons to promote the development of children's speech, the results of the pilot activity research are summarized and recommendations for preschool teachers are offered. The results of the research allow us to conclude that the speech development of 1.5-3-year-old children is facilitated by play lessons in which they use various types of toys and games, real communication situations in which it is necessary to look for opportunities to react and answer them, ask or tell. Research on the analysis of 35 sources - works of Latvian and foreign authors and internet resources. The work includes 4 tables, 2 images and 4 attachments. The volume of work is 37 pages. Key words - language, speech, play lesson.