• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Radošās rotaļas bērnu sociālo prasmju attīstībai pirmsskolas izglītības otrajā posmā

Thumbnail
View/Open
299-99071-Lemberga_Solvita_sl21134.pdf (1.376Mb)
Author
Lemberga, Solvita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Miķelsone, Ilze
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba autore: Solvita Lemberga Kvalifikācijas darba tēma: Radošās rotaļas bērnu sociālo prasmju attīstībai pirmsskolas izglītības otrajā posmā. Pētījuma mērķis: Izpētīt radošās rotaļas bērnu sociālo prasmju attīstībi pirmsskolas izglītības otrajā posmā. Pētījuma jautājums: 1.Kā radošo rotaļu lietojums sekmē sociālo prasmju attīstību pirmsskolas izglītības otrā posma bērniem? 2.Kādas radošās rotaļas sekmē sociālo prasmju attīstību pirmsskolas izglītības otrajā attīstības posmā? Teorētiskajā daļā tiek veikta teorētiskās literatūras analīze par sociālo prasmju attīstību un to nozīmi. Izzināta sociālo prasmju attīstība socializācijas procesā un tā ietekmējošie faktori. Raksturota bērnu attīstība pirmsskolas izglītības otrajā posma sociālo prasmju attīstībai. Noskaidrota rotaļu būtība un radošās rotaļas nozīme bērnu sociālo prasmju attīstībai. Teorētiskā daļā galvenokārt balstās uz šādu autoru teorētiskajām atziņām: D. Dzintare, I. Stangaine, D. Augstkalne, A. Vilciņa, I. Pūpola, G. Smutova, A. Špona, Z. Čehlova, V. Golubina, A. Miltuze, L. Brūvere, Ē. Kalvāns, I. Freiberga, L. Priedīte, I. Filjoza, L. Brakše, Z. Rubene un citiem avotiem. Empīriskajā daļā tiek veikts pētījums par bērnu sociālo prasmju attīstību radošajās rotaļās pirmsskolas izglītības otrajā posmā. Tika veikta pedagoģiskā novērošana pirms un pēc radošo rotaļu cikla. Veiktā pētījuma rezultāti tika atspoguļoti tabulās un attēlos, veikta to analīze un izstrādati secinājumi. Darba saturs: Darbs sastāv no ievada, 3 nodaļām un 7 apakšnodaļām, secinājumiem, pielikumu. Darbā ievietoti 10 attēli, 4 tabulas, 2 pielikumi. Darba apjums ir 56 lappuses. Atslēgas vārdi: sociālās prasmes, radošā rotaļa, bērni.
 
Author of the qualification work: Solvita Lemberga The topic of the qualification work: Creative games for the development of children's social skills in their second stage of preschool. The purpose of the study: To study children’s development of social skills through creative play in their second stage of preschool education. Research question: 1.How does the use of creative games contribute to the development of social skills for children in their second stage of preschool education? 2.What types of creative games contribute to the development of social skills for children in their second stage of preschool education? In the theoretical part of the study, an analysis of the available literature is carried out about the development of social skills and what it means. The development of social skills in the process of socialization was learned and influencing factors were identified. Children’s social skill development in the second stage of preschool education was characterized. The essence of play and the importance of creative play for children's social development skills were clarified. Theoretical part what mainly supports author theoretical quaouts: D. Dzintare, I. Stangaine, D. Augstkalne, A. Vilciņa, I. Pūpola, G. Smutova, A. Špona, Z. Čehlova, V. Golubina, A. Miltuze, L. Brūvere, Ē. Kalvāns, I. Freiberga, L. Priedīte, I. Filjoza, L. Brakše, Z.Rubene and other`s. In the empirical part of the study, research is being conducted about children’s development of social skills through creative play in their second stage of preschool education. Pedagogical observations have been carried out before and after taking part in the round of creative play. Results of research have been presented in the tables and images, their analyses have been carried out and conclusions have been written down. Content of the work: work cansist of introduction, 3 chapters and 7 subchapters, conclusion, attachments. Work contains 10 images, 4 tables, 2 attachments. The volume of the work consist of 56 pages. Key words: Social skills, creative play, children.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68998
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV