CLIL pieejas izmantošana latviešu valodas vārdu krājuma paplašināšanā mazākumtautību bērniem pirmsskolā
Autor
Vucina, Māra
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Datum
2024Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darba nosaukums – “CLIL pieejas izmantošana latviešu valodas vārdu krājuma paplašināšanā mazākumtautību bērniem pirmsskolā”. Darba autore – Māra Vucina. Darba mērķis: teorētiski izzināt un empīriski pārbaudīt CLIL pieejas izmantošanas iespējas mazākumtautību bērnu vārdu krājuma paplašināšanā pirmsskolā. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās daļas un empīriskā pētījuma. Teorētiskajā daļā tika raksturoti mazākumtautību bērnu latviešu valodas apguves šķēršļi, izaicnājumi un iespējas pirmsskolā, kā arī tika analizēts CLIL pieejas izmantošanas iespējas vārdu krājuma paplašināšanā mazākumtautību bērniem pirmsskolā. Empīriskajā daļā tika veikts pētījums, kura laikā tika novērtēts bērnu vārdu krājums pirms pētījuma un novērtēts sasniedzamais rezultāts valodas jomā, veikta izmēģinājuma darbība pielietojot CLIL pieeju, atkārtoti novērtēts bērnu vārdu krājums pēc izmēģinājuma darbības veikšanas un salīdzināti, analizēti rezultāti. Pielietojot CLIL pieeju rotaļnodarbību laikā pētījuma periodā, ņemot vērā rezultātus, ir novērota pētījuma grupas vārdu krājuma paplašināšanās. Atslēgas vārdi – CLIL pieeja, vārdu krājums, mazākumtautība. Darba apjoma – 43 lapaspuses, 4 tabulas, 1 attēls, 26 literatūras avoti, 1 pielikums. The title of the qualification work is "Using the CLIL approach in expanding the vocabulary of Latvian language for minority children in preschool". The author of the qualification work is Māra Vucina. The purpose of the qualification work: to find out theoretically and empirically test the possibilities of using the CLIL approach in expanding the vocabulary of minority children in preschool. The work consists of two parts - theoretical and empirical research. The obstacles, challenges and opportunities of minority children learning Latvian language in preschool were described in the theoretical part. The possibility of using the CLIL approach in expanding the vocabulary of minority children in preschool was also analyzed. A study was conducted in the empirical part during which the children's vocabulary was assessed before the study as well as the achievable result in the language field was also assessed. Trial activity using the CLIL approach was performed and the children's vocabulary was re-evaluated after the trial activity was performed, and the results were compared and analyzed. By applying the CLIL approach during the play lessons, an expansion of the study group's vocabulary has been observed during the study period considering the results. Key words – CLIL approach, vocabulary, minority. The scope of the qualification work - 43 pages, 4 tables, 1 picture, 26 literary sources, 1 appendix.