5-6 gadīgu bērnu izpratnes veidošana par gadskārtu svētku tradīcijām pirmsskolā
Author
Janceva, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Jeļena Janceva kvalifikācijas darbā “5-6 gadīgu bērnu izpratnes veidošana par gadskārtu svētku tradīcijām pirmsskolā” skaidro kultūras izpratnes jēdzienu, analizē gadskārtu svētku tradīciju apguves nozīmi pirmsskolas izglītībā, apraksta veiktā empīriskā pētījuma rezultātus un tā rezultātā radušos secinājumus. Pētījuma mērķis ir detalizēti pētīt iespējas izmantot latviešu gadskārtu ieražas, lai veicinātu kultūras izpratni 5 – 6 gadīgu bērnu vidū pirmskolā, gan teorētiski, gan praktiski. Pētījuma metodoloģijā pirmsskolas skolotāju anketēšanā tika izstrādāta aptauja no desmit jautājumiem. Aptaujā piedalījās 42 respondenti. Aptauja tika veikta divās Rīgas pašvaldības izglītības iestādēs. Pētījuma rezultāti un analīze aprakstīta kvalifikācijas darbā. Balstoties uz literatūras avotu analīzes pamata, tika izveidots un praksē aprobēts vecumposmam atbilstošs gadskārtu ieražu metodiskais materiāls Miķeļdienas tradīciju iepazīšanai. Izpētes rezultātā apstiprinājās, ka bērnu kultūras izpratne tiek veicināta pie šādiem nosacījumiem: ja skolotājs pārzina gadskārtu ieražu saturu, to izmantošanas metodiku, gadskārtu ieražas bērni apgūst aktīvā un daudzveidīgā praktiskā darbībā, izmantojot izveidoto metodisko materiālu. Pētījuma apjoms 49 lapaspuses, darbs ietver 37 attēlus un 8 tabulas ar metodisko materiālu astoņām dienām. Jelena Yanceva's qualification thesis "Creating 5-6-year-old children's understanding of annual holiday traditions in preschool" explains the concept of cultural understanding, analyzes the importance of learning annual holiday traditions in preschool education, describes the results of the empirical research and the conclusions that have emerged as a result. The goal is to theoretically and practically explore the possibilities of using Latvian annual tradition practices to promote the cultural understanding of 5-6-year-old children in preschool. The research methodology involved surveying preschool teachers with a questionnaire comprising ten questions. A total of 42 respondents participated in the survey, which took place in two municipal educational institutions in Riga. The results and analysis of the study are described in the qualification thesis. Based on the analysis of literature sources, a methodological material suitable for the age group was developed and practically tested for the acquaintance with Miķeļdiena traditions. The research confirmed that children's cultural understanding is enhanced under certain conditions: when the teacher is knowledgeable about the content and methodology of annual traditions, children acquire annual traditions actively and diversely through practical activities using the developed methodological material. The scope of the research is 49 pages, and the work includes 37 images and 8 tables with methodological materials for eight days.