Agrīnā pirmsskolas vecuma bērnu pašapkalpošanās prasmju sekmēšana ar Montessori pieeju pielietošanu
Author
Znotiņa, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Tauriņa, Agrita
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Znotiņa, Z. (2023). Kvalifikācijas darbs. Agrīnā pirmsskolas vecuma bērnu pašapkalpošanās prasmju sekmēšana ar Montessori pieeju lietošanu. Darbs sastāv no 45 lpp., 11 tabulām, 22 attēliem, 33 literatūras avotiem un 10 pielikumiem. Darba mērķis: Teorētiski analizēt un praktiski pētīt agrīnā pirmsskolas vecuma bērnu pašapkalpošanās prasmju sekmēšanu ar Montessori pieejas lietošanu un izstrādāt priekšlikumus Montesori paņēmienu pielietojumam pirmsskolas vecuma bērnu pašapkalpošanās prasmju sekmēšanā. Daba teorētiskajā daļā pētīts agrīnā pirmsskolas vecuma raksturojums zinātniskajā literatūrā. Vērtēti aspekti, kuri nosaka pirmsskolas vecuma bērna īpašības. Analizēti un vērtēti pētījumi par pirmsskolas izglītības iestāžu nozīmi agrīnā pirmsskolas vecuma bērnu attīstībā un izaugsmē, vērtējot pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogu kompetenci un zināšanas bērnu attīstības veicināšanā. Tāpat vērtētas bērnu fiziskās, intelektuālās, emocionālās un sociālās prasmes 1,5 līdz 3 gadu vecumā, vērtējot attīstības nozīmē katrā no minētajiem aspektiem. Teorētiskās daļas turpinājumā pētītas Montesori izglītības pieejas, vērtējot bērna, pedagoga un mācību vides mijiedarbības procesus. Darba empīriskajā daļā veikts Pirmsskolas izglītības iestādes “X” 9 bērnu raksturojums, vērtējot tādas 1,5 līdz 3 gadu vecu bērnu prasmes kā ģērbšanās, ēšana, podiņapmācība, roku mazgāšana/noslaucīšana. Nodaļas turpinājumā realizēta bērnu prasmju novērošana un vērtēšana. Novērtējums veikts ar sasniedzamo rezultātu vērtējumu, izmantojot apguves līmeņus. Darba rezultātā izstrādāti priekšlikumi Montesori pieejas lietojumam pirmsskolas vecuma bērnu pašapkalpošanās prasmju sekmēšanā. Znotiņa, Z. (2023). Qualification work. Promoting self-care skills of early preschool children with Montessori approach. The work consists of 45 pages, 11 tables, 22 images, 33 literature sources and 10 appendices. The purpose of the work: to theoretically analyze and practically study the promotion of self-care skills of early preschool children with Montessori approach and to develop proposals for the application of Montessori approach in the promotion of self-care skills of preschool children. The definition of early preschool age in scientific literature is studied in the theoretical part of the work. Aspects that determine the characteristics and characteristics of a preschool child were evaluated. Studies on the importance of preschool educational institutions in the early development and growth of preschool children, evaluating the competences and knowledge of preschool educational institution pedagogues in promoting children's development were analyzed and evaluated. Children's physical, intellectual, emotional and social skills at the age of 1,5 to 3 years were also analyzed, evaluating in the sense of development in each of the mentioned aspects. In the continuation of the theoretical part, the Montessori education methods were studied, evaluating the interaction processes of the child, the teacher and the learning environment. In the empirical part of the work, the characterization of 9 children of the Preschool educational institution X was carried out, evaluating the skills of 1.5 to 3 year old children as dressing, eating, toilet training, washing/wiping hands. In the continuation of the chapter, the observation and assessment of children's skills was implemented using the Montessori approach, where the assessment of skills was carried out. At the end of the chapter, conclusions were made about the effectiveness of the application of the Montessori approach and the improvement of children's skills. As a result of the work, proposals were developed for the application of Montessori approach in promoting self-care skills of preschool children.