4-5 gadīgu bērnu klausīšanās prasmju attīstīšana pedagoģiskajā procesā
Author
Vītolniece, Ilona
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma: 4-5 gadīgu bērnu klausīšanās prasmju attīstīšana pedagoģiskajā procesā Darba autore: Ilona Vītolniece Pētījuma mērķis: Pētīt un analizēt 4-5 gadīgu bērnu klausīšanās prasmju attīstīšanu pedagoģiskajā procesā. Darbs sastāv no divām daļām. Teorētiskajā daļā analizēta klausīšanās prasmju nozīmīgums bērna attīstībā, dažādu psihologu un pedagogu autoru darbos. Darba autore analizēja klausīšanās prasmju sekmējošos faktorus saistībā ar pētījuma mērķi. Empīriskajā daļā pamatojoties uz teorētiskajā daļā iegūtajām atziņām, darba autore izstrādāja kritērijus klausīšanās prasmju novērtēšanai, lai novērtētu pētāmās grupas prasmes pētījuma sākumā un pētījuma beigās. Šajā daļā raksturotas metodes un aprakstīts izmēģinājuma darbs ar bērniem klausīšanās prasmju sekmēšanai un analizēti pētījumā iegūtie dati. Darba beigās autore izsaka secinājumus, kurus atklāj saistībā ar mērķi un izstrādā ieteikumus pirmsskolas skolotājiem klausīšanās prasmju sekmēšanai. Tika secināts, ka skolotājam pirmsskolā jābūt daudzpusīgam un jāizmanto daudzveidīgi pedagoģiskie līdzekļi klausīšanās prasmju sekmēšanai pedagoģiskajā procesā, ievērojot bērna vajadzības, intereses un patstāvīgu darbošanos. Pētījumā tika pārbaudītas metodes ar kurām iespējams sekmēt klausīšanās prasmes, ja skolotājs ievēro individuālās īpatnības un piemeklē atbilstošas metodes, un darba formas katra bērna personības attīstībai. Atslēgas vārdi: klausīšanās prasmes, rotaļdarbība, valoda, runa, komunikācija, dialogs. Title of the thesis: The development of listening skills of 4-5 year old children in the pedagogical process. Author: Ilona Vītolniece The aim of the research: To study and analyze the development of listening skills of 4-5 year old children in the pedagogical process. The research consists of two parts. The theoretical part analyzes the importance of listening skills in the child's development, in the works of various psychologists and pedagogues. The author of the research analyzed the factors contributing to listening skills in relation to the aim of the study. In the empirical part, based on the knowledge obtained in the theoretical part, the author developed criteria for evaluating listening skills in order to evaluate the skills of the research group at the beginning and at the end of the study. This part describes the methods and the pilot work with children to promote listening skills and analyzes the data obtained in the study. At the end of the research, the author expresses the conclusions she finds in relation to the aim and develops recommendations for preschool teachers to promote listening skills. It was concluded that the preschool teacher should be versatile and should use a variety of pedagogical means to promote listening skills in the pedagogical process, respecting the child's needs, interests and independent functioning. The research examined the methods by which it is possible to promote listening skills, if the teacher respects individual characteristics and chooses appropriate methods and forms of work for the development of each child's personality. Key words: listening skills, play activity, language, speech, communication, dialogue.