• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

5-6 gadīgu bērnu saskarsmes prasmju sekmēšana rotaļās

Thumbnail
View/Open
299-99145-Jursevska_Eva_ej06022.pdf (968.8Kb)
Author
Jurševska, Eva
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Lāce, Ingūna
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba autore Eva Jurševska veic izpēti 5 – 6 gadīgu bērnu saskarsmes prasmju sekmēšana rotaļās. Darba mērķis ir teorētiski noskaidrot un praktiski izpētīt bērnu saskarsmes prasmju veicinošus faktorus rotaļdarbībā. Teorētiskajā daļā tiek apkopota dažādu autoru viedokļi par saskarsmi, kas ir tās pamatā, kādas ir tā izpausmes, autonomija attiecīgajam vecumposmam un kādi būtu tā attīstības veicinošie faktori. Tiek izanalizēta rotaļu ietekme, kā bērnu saskarsmes prasmju sekmētājs. Empīriskajā daļā tiek noteikta pētījuma metode, tā raksturojums, izstrādāti kritēriji, veikts pedagoģiskais novērojums. Tiek apzināts, kas ir ietekmējošie faktori bērna veiksmīgai saskarsmei: māmiņas pašsajūta grūtniecības laikā, iedzimtie faktori, bērna temperaments, dzimums, ģimene, vide kādā ir audzis. Izveidota anketa, lai noskaidrotu kāda ir vecāku saskarsmes pieredze ar bērnu, un izstrādātā pedagoģiskā novērojuma analīze. Saskarsmju prasmju sekmēšanai tiek veikta pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, kuras pamatā tiek izmantotas rotaļas, kā bērnu audzināšanas un attīstības palīglīdzeklis, kas ir bērna dzīves organizācijas sekmētājs. Pētījuma noslēgumā ir veikts apkopojums un secinājumi par rotaļu ietekmi saskarsmes prasmju veicināšanai, kuras pamatā ir prasme rast ikvienam bērnam individuālu pieeju, apmierināt tā pamatvajadzības, nodrošināt drošu piesaisti, drošu vidi, apzināt tā emocionālo pašsajūtu, izprast bērna vecumposma attīstības likumsakarības, pielāgot atbilstošas rotaļas. Atslēgvārdi: saskarsme, vide, rotaļa, droša piesaiste. Darba apjoms: 40 lappuses, 5 tabulas, 7 attēli, 6 pielikumi, 46 biogrāfiskie avoti.
 
The author of the qualification thesis, Eva Jursevska, conducts research on promoting the communication skills of 5-6-year-old children in games. The aim of the work is to theoretically clarify and practically investigate the factors promoting children's communication skills in play. The theoretical part summarizes the opinions of various authors about contact, what is its basis, what are its manifestations, autonomy for the relevant age stage and what would be the factors contributing to its development. The impact of play as a facilitator of children's communication skills is analyzed. In the empirical part, the research method is determined, its characteristics, criteria are developed, pedagogical observation is made. It is recognized what are the influencing factors for the successful communication of the child: the mother's feeling of well-being during pregnancy, hereditary factors, the child's temperament, gender, family, the environment in which he grew up. A questionnaire was created to find out what the parents' contact experience with the child is like, and the analysis of the pedagogical observation was developed. In order to promote communication skills, a pedagogical pilot activity is carried out, which is based on the use of games, as an aid for child rearing and development, which is a facilitator of the organization of the child's life. At the end of the study, a summary and conclusions have been made about the impact of play on the promotion of communication skills, which is based on the ability to find an individual approach to every child, satisfy his basic needs, ensure safe attachment, a safe environment, identify his emotional well-being, understand the regularities of the child's age development, adapt appropriate play. Keywords: contact, environment, play, safe attachment. Work volume: 40 pages, 5 tables, 7 images, 6 appendices, 46 bibliographic sources.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/69030
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV