• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pirmsskolas vecuma bērnu ar runas attīstības traucējumiem vārdu krājumu paplašināšana

Thumbnail
View/Open
299-99171-Berga_Kitija_kk21191.pdf (758.3Kb)
Author
Berga, Kitija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darbs izstrādāts par tēmu “Pirmsskolas vecuma bērnu ar runas attīstības traucējumiem vārdu krājuma paplašināšana”. Pētījuma aktualitāti noteica mūsdienu izmaiņas bērnu runas attīstības līmeņa apguves nepietiekamība. Sadarbojoties ar pedagogiem un logopēdu. Vecāku aizņetības dēļ, vecāki velta maz laiku bērniem, ar bērnu nerunā, ieslēdz viedierīces, kas pēc vecāku domām ir audzināšanas līdzeklis. Runas attīstības jautājums ir svarīgs, jo no tā ir atkarīga bērnu veiksmīga mācību vielas apguve. Pētījuma mērķis: noteikt runas attīstību paņēmienu efektivitāti pedagoģiskajā darbā. Pētījums sastāv no divām daļām – teorētiskās un praktiskās. Teorētiskajā daļā tiek plaši pētīta dažāda literatūra par bērniem ar runas attīstības traucējumiem, par bērnu sadarbību ar pedagogu un logopēdu, lai veicinātu vārdu krājuma paplašināšanos. Pētījums veikts bērniem no 3 – 4 gadiem, laikā kad vissvairāk attīstās bērnu runa. Pētījuma daļā tika aprakstīts bērnu raksturojums, bērnu vērojumu rezultāti, vecāku anketēšana. Veicot pētījumu izmantotas dažādas metodes, lai veicinātu bērnu vārdu krājuma paplašināšanos. Pētījuma beigās, lai redzētu efektivitāti ir analizēti un salīdzināti dati. Pētījumā izmantotās metodes ir veicinājušas bērnu sadarbību ar pedagogu un logopēdu, kā rezultātā ir novērojamas krasas izmaiņas runas apguves līmenī. Pielietotās metodes ir paplašinājušas bērnu vārdu krājumu, bērni ievēro noteikumus un ir sociāli attīstīti, ir novērota pozitīva attieksme bērniem un prieks pedagoģiskajā darbā. Atslēgas vārdi: RUNAS ATTĪSTĪBAS TRAUCĒJUMI, PEDAGOĢISKĀS METODES, BĒRNA PAŠAPZIŅA, BĒRNA ATTĪSTĪBA, NOVĒROJUMS. Kvalifikācijas darba apjoms: 39 lpp, 5 attēli, 4 tabulas, 3 pielikumi, 26 literatūras avoti.
 
The qualification work topic “Preschool children with speech development disabilities vocabulary expansion”. The research of the study was determined by the insufficiency of learning the level of children’s speech development due to modern changes. In cooperation with pedagogues and speech terapist. Due to the preoccupation of parents, parents devote little time to children, do not talk to the child, switch on the devices, which accoring to the parents are means of education. The issue of speech development is important because it depends on children’s successful learning of learning materials. The aim of the study is to determine the effectiveness of speech development techniques in pedagogical work. The study consists os two parts – theoretical and practical. In the theorectical part, widely studied various literature on children who has got speech development disorders, also cooperation with pedagogue’s and speech terapist, so that can expansion the word vocabulary. The study has been developed for children from 3 – 4 years of age, in time when children’s speech develops the most. In the reasearch described the children’s characteristics, observing of the children and questionnaires of the parents. During the research various methods were used to expand children’s vocabulary. At the end of the research data were analyzed and compared for effectiveness. The methods used in research have promoted children’s cooperation with pedagogues and speech therapist, drastic changes can be observed. The applied methods have expanded the children’s vocabulary, the children follow the rules and are obedient, a positive attitude of the children have been observed and joy in the pedagogical work. Keywords: DISORDERS OF SPEECH DEVELOPMENT, PEDAGOGICAL METHODS, CHILD’S SELF-CONFIDENCE, CHILD’S DEVELOPMENT, OBSERVATION. Volume of qualification work: 39 pages, 5 pictures, 4 tables, 3 appendices, 26 literature sources.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/69039
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV