• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pozitīvu uzvedību veicinošas sociālās prasmes skolēnu sadarbības attīstībai 3.kasē

Thumbnail
View/Open
299-99372-Cerpa-Pronina_Ksenija_kc19022.pdf (1.525Mb)
Author
Cērpa-Proņina, Ksenija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Miķelsone, Ilze
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore – Ksenija Cērpa-Proņina. Bakalaura darbs “Pozitīvu uzvedību veicinošas sociālās prasmes skolēnu sadarbības attīstībai 3.klasē” ir pētījums par aktuālu problēmu mācību procesā – kā veicināt pozitīvu uzvedību un sociālās prasmes skolēnu sadarbības attīstībai, lai sagatavot skolēnus turpmākajai kvalitatīvai dzīvei. Darba mērķis ir izzināt pozitīvu uzvedību veicinošas sociālās prasmes skolēnu sadarbības attīstībai 3.klasē. Darbā izvirzīts jautājums - kādas ir pozitīvu uzvedību veicinošas sociālās prasmes un kā tās sekmē sadarbības attīstību. Bakalaura darbs sastāv no divām daļām – teorētiskas un empīriskas. Teorētiskajā daļā tiek analizēti latviešu un ārzemju pedagogi, psihologi, lai izpētīt sadarbības, sociālās prasmes un pozitīva uzvedība jēdzienus un tā veicināšanu mācību procesā. Empīriskajā daļā tika izmantota skolēna novērošana ar mērķi novērtēt pirms eksperimenta (pedagoģiskajā darbībā) un pēc, lai uzzinātu sociālās prasmes sākuma līmenī un pēc veiktā eksperimenta (pedagoģiskajā darbībā) sociālās prasmes beigu līmenī. Rezultātu analīze parāda sociālās prasmes attīstības līmeņa dinamiku. Pedagoģiskā darba rezultāti liecina, ka 3.klases skolēnu pozitīvu uzvedību veicinošas sociālās prasmes sadarbības attīstībai pedagoģiskajā procesā ir sekmēta, ja skolotājs savā darbā izzina skolēnu vecumposmu īpašību, likumsakarību, vajadzības, velmes, stipras, vājās puses un izmanto dažādus paņēmienus. Eksperimentā piedalījās 3.klases deviņpadsmit skolēni : septiņas meitenes un divpadsmit zēni. Atslēgas vārdi: sadarbība, sociālās prasmes, kooperatīvā mācīšanās, sadarbības prasme, pozitīva uzvedība. Bakalaura darba apjoms: 57 lapaspuses; 1 attēla; 13 tabulas; 12 diagrammas.
 
The author of the research – Ksenija Cerpa-Pronina. Bachelor thesis “Social skills promoting positive behaviour for the development of student co-operation in grade 3” is a study of a topical problem in teaching - how to promote positive behaviour and social skills to develop pupils' cooperation in order to prepare them for a quality life in the future. The aim of the work is to explore social skills for positive behavioural development of cooperation among students in grade 3. The research question was developed - what social skills promote positive behaviour and how they contribute to the development of cooperation. The bachelor thesis consists of two parts - theoretical and empirical. In the theoretical part analyses Latvian and foreign pedagogues and psychologists to explore the concepts of cooperation, social skills and positive behaviour and its promotion in the learning process. In the empirical part, observation of the pupil was used to assess before and after the experiment (pedagogical activity) the social skills at baseline and after the experiment (pedagogical activity) the social skills at endline. The analysis of the results shows the dynamics of the level of development of social skills. The results of pedagogical work show that the development of positive behaviour-enhancing social skills in the pedagogical process of Grade 3 pupils is facilitated if the teacher learns about the characteristics, patterns, needs, strengths, weaknesses of the pupils' age groups and uses different techniques in their work. Nineteen students from the third grade participated in the experiment: seven girls and twelve boys. Keywords: cooperation, social skills, cooperative learning, cooperation skills, positive behaviour. The bachelor’s works is written on 57 pages, including 1 picture, 13 tables, 12 diagrams.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/69073
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV