1.klases skolēnu lasītprasmes veicināšanas paņēmieni
Author
Čereškeviča, Arnita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Šūmane, Ilze
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma: 1. klases skolēnu lasītprasmes veicināšanas paņēmieni. Darba autors: Arnita Čereškeviča. Bakalaura darba vadītājs: Docente, Dr.pead. Ilze Šūmane. Pētījuma mērķis: Pētīt skolēnu lasītprasmes veicināšanas paņēmienus pirmajā klasē. Bakalaura darba saturs: Bakalaura darbs sastāv no divām daļām. Pirmā daļa ir teorētiskā, kurā tika analizēts dažādu autoru atziņas un pētījumi par lasītprasmi un lasīšanas procesu. Tika apskatīti un analizēti vairāki lasītprasmes veicināšanas paņēmieni. Otrā daļa ir empīriskais pētījums. Šajā daļā tika veikts metodoloģiskais pamatojums, 1.klases skolēnu lasītprasmes mērījums un iegūto datu analīze. Lai noskaidrotu skolēnu attieksmi pret lasīšanu un intereses, tika veikta intervija ar skolēniem. Darba autore, vēlējās arī noskaidrot vecāku viedokli par skolēna lasītprasmes līmeni un vecāku iesaisti tās pilnveidošanā. Iegūtie dati atspoguļoja, katra skolēna ietekmējošos faktorus, kādēļ vienam skolēnam lasītprasmes līmenis ir zemāks, bet citāks augstāks. Izmēģinājuma darbībā izvēloties lasīšanas veicināšanas paņēmienus, ir jāņem vērā skolēnu intereses, kā arī katra skolēna lasīšanas līmenis. Būtiski ir piedāvāt skolēniem dažādus lasāmos tekstus, piemēram, dzejoļus, īsus bilžu grāmatas tekstus, pasakas un lasīšanas spēles. Empīriskais pētījums pierāda, ka izmatojot dažādus paņēmienus skolēnu lasītprasme uzlabojas un apstiprinājās izvirzītā hipotēze, ka pirmās klases skolēnu lasītprasmes veicināšana 1. klasē būs veiksmīgāka, ja būs izmantoti atbilstošie metodiskie līdzekļi, ņemts vērā skolēnu vecumposms, skolēnu intereses un skolēna iepriekšējā pieredze lasīšanā. Bakalaura darba apjoms: 62 lapas, 4 tabulas, 10 attēli, 14 pielikumi. Atslēgas vārdi: pirmklasnieks, lasītprasme, lasīšana, paņēmieni, izpratne. Bachelors job theme: reading skills promotion methods for 1st grade students. Bachelors job author: Arnita Čereškeviča. Bachelors job leader: Docent, Dr.pead. Ilze Šūmane. Objectives of the research: to study the methods of reading skills promotion for 1st grade students. Bachelors job content: Bachelors job consists of two parts. The first part is theoretical, analyse of the findings and researches of various authors for literacy and reading process have been done. Several methods of literacy promotion were reviewed and analyzed. The second part is empirical study. In this part, methodological justification, measurement of reading ability and analysis of the obtained data were taked in account. In order to find out students attitude on reading and their interests, an interview was done. Bachelors job author also wanted to find out parents opinion about students level of reading and their involvement on improvements. Obtained data reflected affecting factors of each student, why some student literacy level is lower, while other is higher. Using reading promotion techniques, it is necessary to take into account the interests of the students and reading level of each student. It is significant to offer students to read different texts, such as poems, short picture books, fairy tales and reading games. The empirical research proves that using different techniques improves students reading skills and confirms the hypothesis that promotion of reading skills in the 1st grade will be more successful if the appropriate methodical means have been used, the age of the students, their interests and previous experience in reading. Bachelor job size: 62 pages, 4 tables, 10 pictures, 14 attachements. Keywords: first grade, literacy, reading, techniques, comprehension.