• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stresa pārvarēšanas veidi izdegšanas kontekstā studentu izlasē

Thumbnail
View/Open
299-99816-Bagata_Ieva_ib19075.pdf (420.8Kb)
Author
Bagāta, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Lapsiņa, Inese
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma mērķis bija izpētīt saistības starp stresa pārvarēšanas stratēģijām un izdegšanu studentu izlasē. Pētījuma izlase ir 102 Latvijā studējošie dažādos vecumos. Pētījuma dizains – korelatīvs pētījums. Datu ievākšanas metodes bija anketēšana, izmantojot trīs dažādas aptaujas - Maslakas izdegšanas aptauja - Vispārīgā aptauja; Stresa pārvarēšanas stratēģiju aptauja; Izdegšanas klīnisko apakštipu aptauja. Izvirzītie pētījuma jautājumi - Vai un kāda pastāv sakarība starp stresa pārvarēšanas stratēģijām un izdegšanu studentu izlasē; vai un kādā veidā nodarbinātība ir saistīta ar izdegšanu? Hipotēze - studējošiem ar augstāku uz problēmu risināšanu orientēto pārvarēšanu ir augstāki fanātiskā izdegšanas tipa rādītāji. Iegūtie rezultāti Izdegšanas skalās norāda uz ciešu sakarību pastāvēšanu starp Izsīkuma, Cinisma un Izvairīšanās stratēģijām, kā arī ciešas sakarības pastāvēšanu starp Profesionālās efektivitātes un Emociju stratēģijām un Problēmu stratēģijām. Nodarbinātības ilgumam gados un nedēļā ir statistiski nozīmīga saistība ar profesionālo efektivitāti un uz problēmām orientētajām stratēģijām. Pētījuma hipotēze, ka studējošiem ar augstāku uz problēmu risināšanu orientēto pārvarēšanu ir augstāks fanātiskā izdegšanas tipa rādītāji, nav apstiprinājusies, jo iegūtajiem rezultātiem nav statistiska nozīme.
 
The aim of the study was to determine the relationship between between stress coping strategies and burnout among students. Sample of the study were 102 students in Latvia in different ages. Study design was a correlative study. Data collection methods were three questionnaires - Maslach Burnout Inventory – General Survey; The Coping Orientation of Problem Experience (COPE) Inventory; Burnout clinical subtypes questionaire. Proposed research questions - Whether and what is the relationship between stress coping strategies and burnout among students; whether and how employment is related to burnout? Hypothesis - students with higher problem-solving-focused coping have a higher frenetic type. The results of the study indicate that statistically significant correlations were found between between Exhaustion, Cynicism and Avoidance strategies. Statistically significant correlations were found between Professional Effectiveness and Emotion strategies and Problem strategies. Employment in years and weeks has a statistically significant relationship with professional efficacy and problem-focused strategies. The hypothesis of the study, that students with higher problem-solving-focused coping have a higher fanatical type of burnout, has not been confirmed, because the obtained results are not statistically significant.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/69093
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV