Sociālā tīkla Instagram lietošanas paradumu saistība ar 18-25 gadu vecu lietotāju pašvērtējumu
Author
Urbāne-Orbāne, Evija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stokenberga, Ieva
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija izzināt sociālā tīkla “Instagram” lietošanas paradumu saistību ar 18-25 gadus vecu lietotāju pašvērtējumu. Datu ievākšanai tika izmantotas divas aptaujas: “Instagram” lietošanas intensitātes skala (“Instagram” Intensity Scale (IIS) ); Kalinina, 2019), kuru latviešu valodā adaptējusi Kristīne Ozola 2021.gadā un izmantota Rozenberga Pašcieņas aptauja (Rosenberg Self-Esteem Scale, Rosenberg, 1965), ko Latvijā adaptējusi Anika Miltuze 1996.gadā. Pētījumā piedalījas 100 respondenti (77 sievietes, 22 vīrieši, 1 – cits) vecumā no 18-25 gadiem (M=22,11, SD=2,03). Pētījumā iegūtie rezultāti liecina, ka pastāv statistiski nozīmīgas saistības starp “Instagram” lietošanas biežumu un pašvērtējumu. Indivīdi ar augstāku pašvērtējumu retāk lieto šo sociālo tīklu, savukārt tie, kuru pašvērtējums ir zemāks, to lieto biežāk, kā arī uzskata par sev nozīmīgāku. Šī pētījuma rezultāti sakrīt ar iepriekšējos pētījumos konstatēto par to, ka personības iezīmes (šajā gadījumā – pašvērtējums) ir predisponējoši cēloņi un noteiktas uzvedības (piemēram, sociālo tīklu izmantošana) ir rezultāts (Valkenburg et al., 2017). The aim of the study was to find out the relationship between the usage habits of the social network "Instagram" and the self-evaluation of 18-25-year-old users. Two questionnaires were used for data collection: Instagram Intensity Scale (IIS); Kalinina, 2019), which was adapted into Latvian by Kristīne Ozola in 2021 and used the Rosenberg Self-Esteem Scale (Rosenberg, 1965), which was adapted in Latvia by Anika Miltuze in 1996. 100 respondents (77 women, 22 men, 1 – other) aged 18-25 took part in the study (M=22.11, SD=2.03). The results of the study show that there is a statistically significant relationship between the frequency of use of Instagram and self-esteem. Individuals with higher self-esteem use this social network less often, while those with lower self-esteem use it more often and consider it more important to them. The results of this study agree with previous studies that personality traits (in this case – self-esteem) are predisposing causes and certain behaviors (for example, using social networks) are the result (Valkenburg et al., 2017).