• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Argumentācijas prasmju pilnveide fizikas izpratnes padziļināšanai un kritiskās domāšanas attīstīšanai fizikas apguvē pamatskolā

Thumbnail
View/Open
302-104605-Mezulis_Osvalds_om21019.pdf (711.2Kb)
Author
Mežulis, Osvalds
Co-author
Latvijas Universitāte. Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte
Advisor
Cinīte, Ilva
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Fizikas mācību procesā skolēniem ir būtiski spēt pielietot un pilnveidot argumentācijas prasmes. Darba mērķis ir noskaidrot, kā skolēnu fizikas izpratni uzlabo argumentācijas prasmju pielietošana mācību procesā par elektromagnētiskajiem viļņiem. Lai novērtētu, kā argumentācijas prasmes ietekmē skolēnu izaugsmi, tika novērtētas skolēnu izpratne un prasmes pirms un pēc mācību procesa. Testa rezultātu ticamība un izšķirtspēja tika novērtētas, izmantojot sarežģītības, diskriminācijas un KR-20 indeksu. Iegūtie rezultāti norāda, ka argumentācijas pielietošana, lai uzlabotu skolēnu izpratni par elektromagnētisko viļņu spektru, neveicina būtiskus uzlabojumus skolēnu izpratnē, tomēr skolēnu argumentācijas prasmes tiek pilnveidotas.
 
In the learning process of physics it is essential for students to be able to apply and improve their argumentation skills. The aim of the study is to find out how students' understanding of physics is improved by the application of argumentation skills in the learning process about electromagnetic waves. To evaluate that, their knowledge and skills were tested before and after the learning process. The reliability of the test results and discriminative power was evaluated using the difficulty, discrimination and KR-20 index. The obtained results show that the use of argumentation to improve students’ understanding of the electromagnetic wave spectrum does not contribute any significant improvement to the level of understanding of physics, although the argumentation skills of students have improved.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/69125
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses [5688]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV