• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Latvijas Nacionālā teātra atjaunotās vizuālās identitātes izrāžu reklāmas plakātu semiotiskā analīze

Thumbnail
View/Open
303-103545-Laguns_Rolands_rl20037.pdf (2.186Mb)
Author
Laguns, Rolands
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Āboliņa-Ilješāne, Daira
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba tēma ir “Latvijas Nacionālā teātra atjaunotās vizuālās identitātes izrāžu reklāmas plakātu semiotiskā analīze”. Pētījuma mērķis ir noskaidrot, kādi semiotiskie elementi, lai paustu vēstījumu par izrādi, tiek izmantoti teātra reklāmas plakātos, un to, vai veidotais vizuālais vēstījums sakrīt ar auditorijas uztverto informāciju. Darba teorētiskajā daļā tiek apskatīta plakātu kultūra, noskaidroti tā veidošanas pamatprincipi un izmantošanas mērķi, apzināta plakāta sākotne, attīstība, veidošanas tradīcijas mūsdienās, aplūkota plakāta loma Latvijas teātra mākslas vidē. Tiek apzināta teorija par zīmolu, noskaidroti vizuālo identitāti veidojošie grafiskie elementi, kā arī apskatīta semiotikas zinātne, uzmanību pievēršot pamatprincipiem, kas ir aktuāli darba kontekstā. Empīriskajā daļā tiek veikta 14 Latvijas Nacionālā teātra atjaunotās vizuālās identitātes izrāžu plakātu vizuālās semiotikas analīze, izmantojot Rolāna Bārta definēto konotācijas-denotācijas pieeju, kā arī fokusgrupu un daļēji strukturētajās intervijās iegūtos datus. Pētījums liecina, ka kopš 2020. gada veidotie plakāti tiek veidoti no citām kultūras iestādēm atšķirīgā, teātra videi nepieradinātā, vienotā koncepcijā – to mērķis ir pārdošana. Plakātos tiek iekļautas daudzveidīgas vizuālas zīmes, kas interpretējamas atšķirīgi, tādēļ tās dažkārt neprecīzi atspoguļo lugas būtību un režisora dramaturģisko redzējumu.
 
The topic of bachelor's thesis is “Semiotic Analysis of Promotional Posters for Performances of the Latvian National Theatre's Renewed Visual Identity.” The aim of the study is to find out what semiotic elements are used in the promotional posters of the theatre to convey the message about the show, and whether the created visual message coincides the information perceived by the audience. In the theoretical part of the paper, the culture of posters is examined, the basic principles of its creation and the purposes of its use are clarified, the origin, development, and traditions of creation of the poster nowadays are identified, the role of the poster in the Latvian theatre art environment is examined. The theory of the brand is identified, the graphic elements forming the visual identity are clarified, as well as the science of semiotics is examined, paying attention to the basic principles that are relevant in the context of the study. In the empirical part, a visual semiotics analysis of 14 posters of the renewed visual identity performances of the Latvian National Theatre is performed using the connotation-denotation approach defined by Roland Barthes, as well as the data obtained in the focus group and semi-structured interviews. In the empirical part, analysis of the visual semiotics of 14 posters of the restored visual identity of the national Theatre of Latvia is performed using the connotation-denotation approach defined by Rolan Barthes, as well as the data obtained in the focus group and semi-structured interviews. The study shows that the posters made since 2020 are created in a unified concept that differs from other cultural institutions, unaccustomed to the theatre environment - their goal is sales. The posters include a variety of visual signs that can be interpreted differently, so they sometimes inaccurately reflect the nature of the play and the director's dramaturgical vision.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/69189
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [8528]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV