5-6 gadīgu bērnu runas sekmēšana muzikālajā rotaļā
Автор
Arzaņājeva, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Brice, Baiba
Дата
2025Metadata
Показать полную информациюАннотации
Darba autore: Elīna Arzaņājeva Kvalifikācijas darba temats: 5-6 gadīgu bērnu runas sekmēšana muzikālajā rotaļā Zinātniskā vadītāja: Mg. paed. Baiba Brice Studiju programma: Pirmsskolas izglītības skolotājs Darba apjoms: 60 lapaspuses, 4 tabulas, 11 attēli, 19 pielikumi, 50 literatūras avoti. Pētījuma mērķis: Teorētiski un praktiski pētīt iespējas kā ar muzikālo rotaļu izmantošanu ikdienā iespējams sekmēt 5 – 6 gadīgu bērnu runu Pētījuma objekts: Muzikālās rotaļas Pētījuma priekšmets: 5- 6 gadīgu bērnu runas prasmes sekmēšana Pētījums sastāv no divām daļām, teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā: Apkopotas un analizētas pedagogu un psihologu atziņas, jaunākie pētījumi par runas attīstību, un raksturojumu. Pētīta literatūra par muzikālajām rotaļām, kā tās attīsta un sekmē bērna runu. Empīriskajā daļā: Balstoties un atsaucoties uz apkopoto literatūru, pedagogu, psihologu atziņām, jaunākajiem pētījumiem, tika izstrādāti kritēriji un rādītāji bērna runas novērtēšanai. Pēc izstrādātajiem kritērijiem tiek raksturota bērna runa pētījuma sākumā. Skaņu izrunas analīze tika veikta sadarbojoties ar iestādes logopēdu, balstoties uz viņas veiktajiem izpētes datiem. Pēc novērotā pirmsskolā, tika veidota izmēģinājuma darbība, kuras laikā vadītas dažādas muzikālās rotaļas. Pētījuma beigās, pēc izmēģinājuma darbības tika veikta atkārtota novērošana. Lai uzzinātu vairāk par muzikālo rotaļu izmantošanu ikdienā vai ar muzikālajām rotaļām iespējams sekmēt bērna runu, tika izveidota aptauja, tika aptaujāti 34 skolotāji. Izvirzītais pētījuma jautājums apstiprinājās, ar muzikālo rotaļu izmantošanu bērnu ikdienā ir iespējams attīstīt un sekmēt bērna runu. Pētījuma rezultātā apstiprinājās atbilde uz jautājumu par muzikālās rotaļas izmantošana bērnu ikdienā. Muzikālās rotaļas spēj sekmēt bērna runas prasmes. Atslēgas vārdi: runas sekmēšana, runas prasmes, muzikālās rotaļas, 5 – 6 gadīgi bērni. Author: Elina Arzanajeva The subject of qualification work: Encouraging speech in 5 – 6 year old children through musical play. Scientific supervisor: Mg. paed. Baiba Brice Study program: Preschool teacher The extent of the work: 60 pages, 4 tables, 11 figures, 19 appendices, 50 different literature and information sources. The aim of the research: theoretically and practically explore how to encourage 5- to 6-year-old children's speech trough musical play. The research object: musical games The research subject: encouraging the speech skills of 5- to 6-year-old children The study consists of two parts, theoretical and empirical. The theoretical part summarises and analyses the findings of educators and psychologists, as well as the latest research on the development and characteristics of speech. The literature on musical play, how it develops and promotes children's speech is explored. In the empirical part, criteria and indicators for assessing children's speech were developed, based on the literature, educators' and psychologists' findings, as well as recent research. The criteria used to characterise the child's speech at the beginning of the study. The analysis of the child's sound pronunciation was carried out in cooperation with the institution's speech therapist on the basis of her research data. Following the observations, a pilot activity was set up in the pre-school, during which various musical games were conducted. Re-observation and comparison were also carried out at the beginning and at the end of the study. To find out more about the use of musical play in everyday life — whether musical play can promote children's speech — a questionnaire was set up and 34 teachers were interviewed. The research question was confirmed: the use of musical play in children's everyday life can develop and promote children's speech. Musical play can contribute to children's speech skills. Keywords: speech encouragement, speech skills, musical play, 5 – 6 year old children.