Tekstpratības sekmēšana latviešu valodas stundās 3.klasē.
Author
Kavaļauska, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
„Tekstpratības sekmēšana latviešu valodas stundās 3.klasē”. Darba autore Inga Kavaļauska, darba vadītāja Latvijas Universitātes asociētā profesore Dr.paed. Gunta Siliņa Jasjukeviča. Bakalaura pdarba mērķis ir teorētiski un empīriski pētīt skolēnu tekstpratības veicināšanas iespējas latviešu valodas stundās 3.klasē. Pētījuma teorētiskajā daļā analizēti jēdzieni „lasītprasme” un „tekstpratība”; apkopota un analizēta informācija par jaunākā skolas vecuma bērnu tekstpratības attīstīšanu; raksturotas Valsts pamatizglītības standartā noteiktās prasības tekstpratības apguvei 3.klasē; skaidroti tekstpratības sekmēšanas galvenie nosacījumi latviešu valodas mācību stundās. Pētījuma empīriskajā daļā analizēts pētāmās klases tekstpratības līmenis, apkopoti metodiskie ieteikumi un izstrādāti materiāli tekstpratības uzlabošanai, veikta pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, izmantojot izstrādātos materiālus, pētījuma noslēgumā veikts atkārtots skolēnu tekstpratības novērtējums. Noslēgumā, balstoties uz pētījuma rezultātiem, izstrādāti ieteikumi skolotājiem skolēnu tekspratības veicināšanai 3.klasē. Pētījumā secināts, ka izmantojot skolēnu vecumposmam un attīstības īpatnībām atbilstošas metodes un literatūru, iespējams uzlabot skolēnu tekstpratību. Pētījuma īstenošanā izmantotas teorētiskās metodes - literatūras analīze, empīriskās metodes - diagnosticējošā darba rezultātu analīze, metodisko materiālu un ieteikumu izveide un apkopošana, pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, atkārtota rezultātu analīze. Atslēgas vārdi: tekstpratība, latviešu valoda, saturs un metodika, 3.klase. Darbs satur 96 lpp., 2 tabulas, 18 attēlus, 16 pielikumus, 48 literatūras avotus. „Promoting literacy in Latvian language classes in class 3”. Author of work Inga Kavalauska, work supervisor Associate Proffesor Dr.Paed. Gunta Silina- Jasjukevica, University of Latvia. The aim of this bachelor’s thesis is to theoretically and empirically explore the possibilities of promoting student’s text comprehension in Latvian language lessons in Grade3. The theoretical part of the study analyzes the concepts of „reading skills” and „text comprehension”; summarizes and analyzes information about the development of the text comprehensionin children of primary school age; describes the requirements of acquiring text comprehensionin Grade 3 as specified in the State Basic Education Standart; explains the main conditions for promoting text comprehension in Latvian language lessons. The empirical part of the study analysed the text comprehension level of the class under investigation, summarizes methodological recommendations, and develops materials for improving text comprehension. A pedagogical trial was conducted using the developed materials, followed by a reassessment of the student’s text comprehension at the end of the study. Based on the study results, recommendations were developed for teachers to promote text comprehension in Grade 3. The study concludes that using methods and literature appropriate to the student’s age and developmental characteristics can improve their text comprehension. The study uses theoretical methods, including literature analysis, and empirical methods such as the analysis of diagnostic work results, the creation and compilation of methodological materials and recommendations, pedagogical trial activities, and repeat results analysis. Keywords: text comprehension, Latvian language, content and methodology, Grade 3. The thesis contains 96 pages, 2 tables, 18 figures, 16 appendices, and 48 sources of literature.