Ražas laika tradīciju iepazīšana pirmsskolas 3.posmā
Author
Jēce, Signe
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma: Ražas laiku tradīciju iepazīšana pirmsskolā 3.posmā. Darba autore - Signe Jēce. Pētījuma mērķis ir teorētiski un empīriski izpētīt, kā pirmsskolas 3.posmā veicināt bērnu izpratni par ražas laika tradīcijām Latvijā. Pētījuma teorētiskajā daļā raksturota bērnu mācīšana un mācīšanās pirmsskolas 3.posmā; analizēta tradīciju apguves nozīme bērnu audzināšanā un izglītošanā pirmsskolā; apkopoti dažādi informācijas avoti par ražas laika tradīcijām Latvijā un to apguves iespējām pirmsskolas izglītībā. Pētījuma empīriskajā daļā apkopoti empīriskā pētījuma par ražas laika tradīciju iepazīšanu pirmsskolas 3.posmā rezultāti. Sniegts ieskats pētījuma metodoloģijā, pedagoģiskajā izmēģinājuma programmā un raksturots bērna kultūras izpratne par ražas laika tradīcijām sasniegtais rezultāts. Pētījumā secināts, ka pedagoģiskajā procesā īstenojama praktiska un daudzveidīga ikdienas un svētku tradīciju iepazīšana, tai skaitā īstenojot sadarbību ar bērnu ģimenēm. Lai sekmētu pilnvērtīgu izpratni par rudeni kā ražas laiku, ir jāpievēršas sējas un stādīšanas laika tradīciju iepazīšanai pavasarī. Pedagoģiskajā procesā svarīgi veikt bērnu sākotnējās pieredzes novērtējumu un sasniegtā rezultāta novērtējumu noslēgumā. Pētījuma noslēgumā piedāvāti ieteikumi skolotājiem. Darba apjoms: 73 lpp, 3 attēli, 2 tabulas, 33 literatūras avoti, 12 pielikumi. Atslēgas vārdi: ražas laika tradīcijas, Miķeļdiena, pirmsskola, 3.posms. Qualification work topic: Getting to know harvest time traditions in the 3rd stage of preschool. The author of the work - Signe Jēce. The aim of the study is to investigate theoretically and empirically how to promote children's understanding of harvest time traditions in Latvia in pre-school period 3. The theoretical part of the study describes the teaching and learning of children in pre-school stage 3; analyses the role of learning traditions in children's upbringing and education in pre-school; collects various sources of information on harvest time traditions in Latvia and the possibilities of learning them in pre-school education. The empirical part of the study summarises the results of the empirical research on the knowledge of harvest time traditions in pre-school stage 3. It provides an insight into the research methodology, the pedagogical pilot programme and describes the results achieved in terms of children's cultural understanding of harvest time traditions. The study concludes that the pedagogical process should include practical and varied familiarisation with everyday and festive traditions, including cooperation with children's families. In order to promote a full understanding of autumn as harvest time, it is necessary to focus on the traditions of sowing and planting time in spring. It is important for the pedagogical process to evaluate the children's initial experience and the results at the end. The study concludes with recommendations for teachers. The work consists of 73 pages, 3 figures, 2 tables, 33 references, 12 annexes. Key words: harvest time traditions, Michaelmas, pre-school, Stage 3.