5-6 gadus vecu bērnu vērtību izpratnes veidošanās literāro darbu iepazīšanās norise pirmskolā.
Author
Runce, Marita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Freiberga, Inese
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Marita Runce Bakalaura darba tēma: 5-6 gadus vecu bērnu vērtību izpratnes veidošanās literāro darbu iepazīšanās norisē pirmsskolā. Studiju programma: Profesionālā bakalaura studiju programma “Sākumizglītības skolotājs” Darba zinātniskā vadītāja: Dr.paed. Inese Freiberga Darba mērķis: Izpētīt kā ar literāro darbu starpniecību var sekmēt vērtību izpratni 5-6 gadus veciem bērniem pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Teorētiskajā daļā analizēti dažādu autoru atziņas par literāro darbu izmantošanas nozīmi un iespējām vērtību izpratnes veidošanā pedagoģiskajā procesā, kā arī par vērtību nozīmi personības attīstībā. Empīriskajā daļa tiek veikts pētījums, kurš pierādīja ka vērtību izpratni var sekmēt, ja literārie darbi tiek izvēlēti atbilstoši bērna vecumam un pieredzei, un to saturs tiek pārrunāts un aktualizēts ikdiena situācijās. Pētījuma rezultāti: Parāda, ka izmantojot atbilstošus literāros darbus un pielietojot mērķtiecīgas pedagoģiskās aktivitātes, bērns spēj izprast un nosaukt vērtības, analizēt vērtības literāro darbu saturā, attīstīt emocionālo inteliģenci, saistot savas un citu bērnu jūtas ar vērtībām. Darba praktiskā daļa apliecina, ka daiļliteratūras izmantošana ir efektīvs pedagoģiskais instruments vērtību izpratnes sekmēšanai, kā arī palīdz attīstīt bērnu analītiskās un emocionālās prasmes. Šis pētījums sniedz ieguldījumu pedagoģiskajā praksē un var kalpot par pamatu turpmākai izpētei. Bakalaura darba apjoms: 54 lapaspuses 2 tabulas, 5 attēli, 5 pielikumi, 36 bibliogrāfiskie avoti. Atslēgas vārdi: vērtības, draudzība, izpratne, literatūra, pirmsskola Author of the Thesis: Marita Runce The topic of the Bachelor Thesis: Development of 5-6 year old children’s understanding of values through the analysing of literary works in preschool. Study Program: Professional Bachelor's Study Program "Primary Education Teacher" Scientific Supervisor: Associate Professor Inese Freiberga Aim of the Thesis: To explore how literary works can promote the understanding of values in 5-6 year old children in the preschool pedagogical process. In the theoretical part, various literature sources were analyzed regarding the importance of values, the use of literary works in the pedagogical process and the role of values in personality development. In the empirical part, a study was conducted that demonstrated that the understanding of values can be improved when literary works are chosen appropriately for the child’s age and experience, and their content is discussed and applied in everyday situations. The research results show that by using appropriate literary works and implementing targeted pedagogical activities, children can better understand and name the values, analyze values in literary works, develop emotional intelligence by associating their own and others feelings with values. The practical part of the thesis confirms that the use of fiction is an effective pedagogical tool for helping the understanding of values. It also helps develop children’s analytical and emotional skills. This research advances current theories by applying them to pedagogical practice and serves as a basis for further studies. Bachelor's thesis work volume: 54 pages, 2 tables, 5 illustrations, 5 appendices, 36 bibliographic sources. Keywords: values, friendship, understanding, literature, preschool.