Vārdu krājuma paplašināšana 5 - 6 gadus veciem bērniem pedagoģiskajā procesā
Author
Auniņa, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Darba nosaukums: “Vārdu krājuma paplašināšana 5-6 gadus veciem bērniem pedagoģiskajā procesā”. Darba autore: Ilze Auniņa. Kvalifikācijas darba vadītāja: lektore, Mg. paed. Ilze Vilka. Darba mērķis: teorētiski pētīt un praktiskā darbībā pārbaudīt vārdu krājuma paplašināšanas iespējas 5-6 gadus veciem bērniem. Darba pirmajā daļā tiek pētīta 5-6 gadus vecu bērnu attīstība veselumā, skaidroti valodas apguves priekšnosacījumu, izceļot svešvalodas apguves īpatnības, un skaidrots vārdu krājuma apguves modelis, kas aprakstīts Francijas Izglītības, jaunatnes un sporta ministrijas izdotajā rokasgrāmatā “Vārdu krājuma mācīšanai pirmskolā”. Darba otrajā daļā tiek atspoguļota empīriskā pētījuma norise – skaidrotas pētījuma metodes, veikta bērnu vārdu krājuma vērtēšana pētījuma sākumā un beigās, veikta novērojumu analīze, kā arī aprakstīta pedagoģiskā izmēģinājuma gaita. Pētījuma beigās tika konstatēts, ka, pārzinot bērnu attīstības likumības, izmantojot pēctecības principu vārdu apguvē un veidojot mācību procesu pēc Francijas Izglītības, jaunatnes un sporta ministrijas izdotajā rokasgrāmatā “Vārdu krājuma mācīšanai pirmskolā” definētajiem četriem soļiem, 5-6 gadīgu bērnu vārdu krājums paplašinās. Darbs sastāv no 54 lpp., darbu ilustrē 5 tabulas, 2 attēli un 3 pielikumi. Darbā izmantoti 60 zinātniskie avoti. Atslēgas vārdi: vārdu krājums, latviešu valoda kā svešvaloda, pēctecības princips, četri soļi vārdu krājuma apguvē. Title of the thesis: " Expanding the vocabulary of 5-6 year olds in the pedagogical process."Author: Ilze Auniņa. Supervisor: Lecturer, Mg.paed. Ilze Vilka. Objective of the thesis: To theoretically study and practically test the possibilities of expanding vocabulary in 5-6-year-old children. In the first part of the work, the overall development of 5-6-year-old children is studied, the prerequisites for language acquisition are explained, with a focus on the specifics of learning a foreign language. The model of vocabulary acquisition is presented as described in the manual published by the French Ministry of National Education, Youth and Sports titled "Teaching Vocabulary in Preschool". In the second part of the work, the conduct of the empirical study is presented—research methods are explained, a vocabulary assessment of the children is carried out at the beginning and end of the study, an analysis of the observations is made, and the process of the pedagogical experimentation is described. At the end of the study, it was found that by mastering the laws of child development, using the principle of continuity in the acquisition of words, and structuring the teaching process according to the four stages defined in the "Teaching Vocabulary in Preschool" manual by the French Ministry of National Education, Youth, and Sports, the vocabulary of 5-6-year-old children expands. The work consists of 54 pages, illustrated by 5 tables, 2 figures, and 3 attachments. 60 scientific sources were used in this work. Keywords: vocabulary, Latvian as a foreign language, principle of continuity, four stages of vocabulary acquisition.