Sociāli emocionālā mācīšanās 5-6 gadu veciem bērniem ar uzvedības grūtībām
Author
Niedrupe, Daniela
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Šūmane, Ilze
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Šī kvalifikācijas darba mērķis ir izpētīt un analizēt sociāli emocionālās mācīšanās (SEM) nozīmi un ietekmi uz 5–6 gadus veciem bērniem ar uzvedības grūtībām. Pētījums koncentrējas uz SEM stratēģiju pielietošanu pirmsskolas vecuma bērniem, lai sekmētu viņu emocionālo inteliģenci, komunikācijas prasmes un uzvedības regulāciju. Darbs ietver teorētisko literatūras pārskatu par SEM jēdzienu, tā komponentēm un ietekmi uz bērnu attīstību, kā arī praktisku daļu, kurā tiek izvērtētas un analizētas konkrētas SEM pieejas un to efektivitāte. Pētījuma gaitā tiek izmantotas kvalitatīvas metodes, tostarp bērnu uzvedības novērošana, intervijas ar pedagogiem un vecākiem, kā arī SEM programmu izvērtēšana konkrētās izglītības iestādēs.Pētījuma rezultāti sniedz ieskatu par to, kā SEM palīdz uzlabot bērnu uzvedības modeli un veicina viņu sociālās un emocionālās prasmes. Darba nobeigumā tiek izstrādāti ieteikumi pedagogiem un vecākiem par SEM stratēģiju ieviešanu pirmsskolas izglītības praksē. The aim of this qualification paper is to explore and analyze the significance and impact of social-emotional learning (SEL) on 5–6-year-old children with behavioral difficulties. The study focuses on the application of SEL strategies in preschool-aged children to promote their emotional intelligence, communication skills, and behavior regulation. The paper includes a theoretical review of literature on the concept of SEL, its components, and its impact on child development, as well as a practical section that evaluates and analyzes specific SEL approaches and their effectiveness. Qualitative methods are employed in the study, including observation of children’s behavior, interviews with educators and parents, and the evaluation of SEL programs in specific educational settings. The study results provide insights into how SEL helps improve children’s behavioral patterns and fosters their social and emotional skills. The conclusion of the paper offers recommendations for educators and parents on the implementation of SEL strategies in preschool education practices.