• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tikumu veicināšana pirmsskolas izglītības 2.posmā, izmantojot daiļliteratūru

Thumbnail
View/Open
299-105886-Podskocija_Megija.Kristiana_mk20122.pdf (777.3Kb)
Author
Podskočija, Megija Kristiāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Šūmane, Ilze
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura temats: Tikumu veicināšana pirmsskolas 2. posmā, izmantojot daiļliteratūru. Mērķis: Analizēt teorētiskās atziņas par bērnu tikumisko audzināšanu un daiļliteratūras izmantošanu tikumu veicināšanai, veicot praktisku pētījumu. Tika pētīts, kā daiļliteratūra veicina bērnu attīstību, īpaši tādu tikumu kā savaldība, drosme, laipnība un tolerance attīstīšanu. Darbs sastāv no teorētiskās daļas, kur aplūkots tikuma jēdziens un to atspoguļojums bērnu literatūrā, un empīriskās daļas ar pedagogu anketu analīzi un pedagoģisko izmēģinājumu ar 10 bērniem. Pētījuma jautājums "Kā daiļliteratūras izmantošana veicina tikumu attīstību pirmsskolas vecuma bērniem?" tika atbildēts. Secināts, ka daiļliteratūra ir efektīvs līdzeklis tikumu attīstībai, ko pedagogi aktīvi izmanto. Bakalaura darbs sastāv no 64 lpp., 10 attēli, 4 tabulas, 35 avoti, 2 pielikumi Atslēgas vārdi: tikumi, pirmsskola, daiļliteratūra, tikumu veicināšana.
 
Bachelor's Thesis Topic: Promoting Virtues in the Second Stage of Preschool Education Using Children's Literature. Objective: To analyze theoretical insights on the moral upbringing of children and the use of children's literature for promoting virtues through practical research. The study explored how children's literature fosters development, particularly virtues such as self-control, courage, kindness, and tolerance. The thesis consists of a theoretical part, which examines the concept of virtues and their representation in children's literature, and an empirical part, which includes an analysis of teacher surveys and a pedagogical experiment with 10 preschool children. The research question: "How does the use of children's literature promote the development of virtues in preschool-aged children?" was addressed. It was concluded that children's literature is an effective tool for developing virtues, which teachers actively utilize. The bachelor's thesis comprises 64 pages, 10 figures, 4 tables, 35 sources, and 2 appendices. Keywords: virtues, preschool, children's literature, promoting virtues.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/69399
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV