Mūzikas klausīšanās loma 10 – 11 gadu vecu bērnu kognitīvo spēju sekmēšanā .
Author
Trofimova, Evija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Brice, Baiba
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs ir par tēmu “Mūzikas klausīšanās loma 10 – 11 gadu vecu bērnu kognitīvo spēju sekmēšanā”. Autore izvēlējās šādu tēmu, jo uzskata, ka skolēniem šādā vecumā mēdz būt grūtības noturēt uzmanību un koncentrēties mācību stundās, tādēļ ir nozīmīgi iekļaut dinamiskās pauzes, kas palīdzētu skolēniem pilnībā pievērsties mācību stundas darbam un skolotājiem uzlabot mācību procesa kvalitāti. Dinamiskās pauzes tika pielietotas matemātisko stundu laikā, jo tieši šajā mācību stundā notiek regulāra kognitīva darbība, tādējādi uzskatāmāk var pamanīt izmaiņas ne tikai kognitīvajos procesos, bet arī vērtējumos. Bakalaura darbam ir divas daļas, kas ir pētījuma teorētiskā un pētījuma empīriskā daļa. Šī darba teorētiskajā daļā ir norādīts pētījuma mērķis, objekts, priekšmets, izvirzītā hipotēze un uzdevumi. Pētījuma galvenais mērķis ir noskaidrot, vai 10 – 11 gadus veciem bērniem spēj uzlaboties kognitīvie procesi, izmantojot mūzikas aktīvo klausīšanos, savukārt darbā izvirzītā hipotēze – skaņdarbu aktīvā un pasīvā klausīšanās sekmē bērna kognitīvos procesus it īpaši tad, ja tie tiek izmantoti regulāri, un skaņdarbu izvēle tiek īpaši pielāgota dinamiskajām pauzēm. Teorētiskajā daļā tiek analizēti un aprakstīti dažādi pētījumi par mūzikas klausīšanās veidiem un arī to, kādu ietekmi tas atstāj uz bērniem. Papildus tam tiek izpētīta dinamisko paužu ietekme un to pielietošana mācību stundās. Pētījumā tiek analizētas kognitīvās spējas skolēniem 10 – 11 gadu vecumā, tādēļ teorētiskajā daļā ir iekļauts arī raksturojums par bērna emocionālo, psiholoģisko un kognitīvo attīstību šajā vecumposmā. Tā kā uzmanība un koncentrēšanās spējas mācību procesā ir būtiskas, tad pētījumā fokuss vērsts tieši uz uzmanības sekmēšanas iespējām. Šī darba empīriskajā daļā tika analizēta pedagoģiskā novērošana, tests (dinamisko paužu veikšana) un pedagoģiskā darbība, lai sasniegtu pētījuma mērķi. Skolēnu kognitīvo spēju analīze tika veikta pēc dinamisko paužu izmantošanas dažādu mūzikas žanru pavadībā trīs mēnešu garumā. Pētījuma rezultātu apkopojumā var secināt, ka darba sākumā izvirzītā hipotēze apstiprinās. Skaņdarbu klausīšanās un dinamisko paužu izmantošana ar aktīvām kustībām atstāj ietekmi uz skolēna koncentrēšanās spējām, veicina pozitīvu attieksmi pret mācību priekšmetu, veicina rūpīgu uzdevumu izpildi, darba tempu un motivāciju. The bachelor thesis is on the topic "The role of music listening in the cognitive development of 10-11 year old children". The author chose this topic because she believes that elementary school students at this age tend to have difficulties in sustaining attention and concentration in lessons, so it is important to include dynamic pauses to help pupils fully focus on the lesson and teachers, improving the quality of the learning process. Dynamic pauses were used during mathematics lessons because this is a lesson in which regular cognitive activity takes place, so changes not only in cognitive processes but also in grades can be seen more clearly. The bachelor thesis has two parts, which are the theoretical and the empirical part of the research. The theoretical part of this thesis contains the aim, object, subject, hypothesis and objectives of the research. The main aim of the study is to find out whether 10-11 year old children can improve their cognitive processes through active listening to music, while the hypothesis of the thesis is that active and passive listening to music contributes to the cognitive processes of the child, when it is used regularly and the choice of music is specifically tailored to the dynamic pauses. The theoretical part analyses and describes various studies on different ways of listening to music and the effects it has on children. In addition, the effects of dynamic pauses and their use in lessons are explored. The study analyses the cognitive abilities of elementary school students aged 10 - 11 years, so the theoretical part also includes a description of the emotional, psychological and cognitive development of the child at this age. Since attention and concentration are essential for learning, the study focuses on how to improve attention. The empirical part of this paper analyses pedagogical observations, tests (dynamic pauses) and pedagogical actions to achieve research objective. The analysis of the students' cognitive abilities was carried out after the use of dynamic pauses accompanied by different genres of music, over a period of three months. In the summary of the research results, it can be concluded that the hypothesis put forward at the beginning of the work is confirmed. Listening to musical pieces and using dynamic pauses with active movements has an impact on the elementary school students ability to concentrate, promotes a positive attitude towards the subject, encourages careful completion of tasks, work pace and motivation.