Saistības starp metakognitīvo prasmju izpratni un akadēmiskā stresa pieredzi jauniešiem vecumā no 16 līdz 19 gadiem ar un bez mūzikas izglītības
Author
Rožkalne, Renāte
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Hačatrjana, Liena
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Darba mērķis ir noskaidrot kādas saistības pastāv starp akadēmiskā stresa uztveri un metakognitīvās izpratnes līmeni, pusaudžos no 16 līdz 19 gadu vecumam. 68 skolnieki, tostarp 30 vīrieši un 38 sievietes piedalījās pētījumā. 41 no dalībniekiem apguva mūziku ārpusskolas pulciņos vai specializētās skolās, savukārt 27 dalībnieki mūziku apguva tikai pamatskolas vai vidusskolas izglītības programmas ietvaros (priekšmets “mūzika”). Datu iegūšanai tika izmantotas divas aptaujas: Uztvertā akadēmiskās stresa aptauja (Pritchard, M. E., & Wilson, G. S., 2003: Perception of Academic Stress) un Metakognitīvās Apziņas aptauja (Schraw, G., & Dennison, R. S., 1994: Metacognitive Awarness Inventory). Rezultāti liecina, ka pusaudžiem ar mūzikas izglītību metakognitīvās izpratnes līmenis nav statistiski nozīmīgi augstāks kā tiem, kuri mūzikas izglītībā nav iesaistīti, un akadēmiskā stresa uztverē netika konstatētas statistiski nozīmīgas atšķirības. Hipotēze neapstiprinājās. The aim of this study was to explore the relationship between perceived academic stress and the level of metacognitive awareness among adolescents aged 16 to 19. A total of 68 students participated in the study, including 30 males and 38 females. Of these, 41 were involved in extracurricular or specialized music education, while 27 had only received music instruction within the framework of their general primary or secondary school curriculum (subject “music”). Two questionnaires were used to collect data: the Perception of Academic Stress Scale (Pritchard, M. E., & Wilson, G. S., 2003) and the Metacognitive Awareness Inventory (Schraw, G., & Dennison, R. S., 1994). The results show that adolescents with music education do not demonstrate a statistically significant level of metacognitive awareness compared to those not involved in music education, and no statistically significant differences were found in the perception of academic stress. The hypothesis was denied.