Vecāku uztvertās apzinātās audzināšanas, vecāku uztvertā stresa un vecāku novērtēto bērnu emociju regulācijas prasmju saistība.
Author
Mihejeva, Olga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Umbraško, Solvita
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis ir izpētīt vecāku uztvertās apzinātās audzināšanas saistību ar vecāku uztverto stresu un vecāku novērtēto bērnu emociju regulācijas prasmi, kā arī noskaidrot šo rādītāju atšķirības atkarībā no bērna izglītības iestādes veida un izvērtēt to nozīmi vecāku stresa variāciju prognozēšanā. Aptaujāti 82 vecāki (62 mātes, 20 tēvi) ar bērniem vecumā no 4 līdz 10 gadiem. Tika izmantotas trīs aptaujas: Vecāku apzinātas audzināšanas aptauja, Vecāku stresa indeksa aptauja un Emociju regulācijas aptauja. Rezultāti liecina, augstāka apzināta audzināšana bija saistīta gan ar augstāku bērnu emociju regulāciju, gan ar zemāku vecāku stresu. Statistiski nozīmīgas atšķirības starp pirmsskolas un skolas vecuma bērniem konstatētas tikai labilitātes/negativitātes rādītājā. Trīs mainīgie – bērna labilitāte/negativitāte, emocionālā pašregulācija audzināšanā un nevērtējoša attieksme pret vecāku lomu – statistiski nozīmīgi prognozēja vecāku stresu. The aim of this study was to examine the relationships of perceived mindful parenting with perceived parental stress and parent-reported child emotion regulation skills, as well as to identify differences in these indicators depending on the type of educational institution the child attends and to assess their significance in predicting variations in perceived parental stress. A total of 82 parents (62 mothers, 20 fathers) of children aged 4 to 10 years participated in the study. Three questionnaires were used: the Interpersonal Mindfulness in Parenting Questionnaire, the Parenting Stress Index, and the Emotion Regulation Checklist. The results indicate that higher mindful parenting was associated with both higher child emotion regulation and lower parental stress. Statistically significant differences between preschool- and school-age children were found only in the lability/negativity indicator. Three variables – child lability/negativity, emotional self-regulation in parenting, and non-judgmental attitude toward the parental role – significantly predicted parental stress.