Īsās formas video atkarības skalas rādītāju saistība ar emociju regulāciju un uztverto stresu
Author
Neimane, Terēze
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Gaitniece-Putāne, Anda
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija izpētīt īso video atkarības rādītāju saistību ar emociju regulāciju un uztverto stresu. Pētījumā piedalījās 117 dalībnieki (91 sieviete, 24 vīrietis, 2 cits) vecumā no 18 līdz 55 gadiem (M = 28,86; SD = 7,96). Pētījumā tika izmantota Uztvertā stresa skala, Emociju regulācijas aptauja un Aptauja emociju regulācijas grūtību noteikšanai. Šī pētījuma ietvaros tika adaptēta “Īsās formas video atkarības skala” (TikTok addiction scale, Galanis et al., 2024) Iegūtie rezultāti liecina, ka augstāki īsās formas video atkarības rādītāji ir statistiski nozīmīgi saistīti ar emociju regulācijas grūtībām un to dažādajām dimensijām, un uztverto stresu, bet nav statistiski nozīmīgi saistīti ar kognitīvo pārvērtēšanu un izpausmes apspiešanu. Visbūtiskākais īsās formas video atkarības rādītāju prognozētājs ir grūtības emociju regulācijā (b = 0,540, β = 0,420, p < 0,001). Uztvertais stress bija statistiski nozīmīgs prognozētājs atsevišķi, kas norāda uz tā ciešo saistību ar emociju regulācijas grūtībām. The aim of this study was to investigate the relationship between short-form video addiction scale scores, emotion regulation and perceived stress. The study included 117 participants aged 18 to 55 years (M = 28.86; SD = 7.96), of whom 91 were female, 24 male, and 2 identified as other. The Perceived Stress Scale, the Emotion Regulation Questionnaire, and the Difficulties in Emotion Regulation Scale were used in the study. Within the framework of this study, the "Short-form video addiction scale" (TikTok addiction scale, Galanis et al., 2024) was adapted.The results obtained indicate that higher short-form video addiction scores are statistically significantly associated with difficulties in emotion regulation and their various dimensions, and with perceived stress, but are not statistically significantly associated with cognitive reappraisal and expressive suppression. The most significant predictor of higher short-form video addiction scores is difficulties in emotion regulation (b = 0.540, β = 0.420, p < 0.001). Perceived stress was a statistically significant predictor when considered separately, which indicates its close association with difficulties in emotion regulation.