Skolas atbalsta personāla viedoklis par mentālās veselības stāvokli skolēnu grupā
Author
Pole, Alise
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Niklass, Mareks
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma ir “Skolas atbalsta personāla viedoklis par mentālās veselības stāvokli skolēnu grupā”. Darba mērķis bija noskaidrot, skolas atbalsta personāla darbinieku viedokli par skolēnu mentālās veselības problēmām un kāpēc skolēnu skaits, kas cieš no tām palielinās. Lai sasniegtu bakalaura darba mērķi tika veikta viena pilotintervija un astoņas daļēji strukturētas intervijas ar atbalsta personāla darbiniekiem (izglītības psihologiem, sociālajiem pedagogiem, speciālajiem pedagogiem, logopēdiem), kas ikdienā strādā Latvijas skolās. Analīzes ietvaros tika izmantota stigmas teorija. Darbā tika secināts, ka skolēnos visbiežāk novērotas tādas mentālās veselības problēmas kā trauksme, UDHS, pašvērtējuma problēmas, panikas lēkmes, izdegšanas pazīmes, kā arī autiskā spektra iezīmes. Galvenie riski, mentālās veselības problēmu nerisināšanas gadījumā ir priekšlaicīga izglītības pamešana, saišu saraukšana ar sabiedrību, attālināšanos no tuviniekiem, apreibinošo vielu lietošanas, atkarības rašanās, paškaitējuma vai pat dzīvības atņemšanu. Stigmatizācija Latvijā ir sastopama dažādās vecuma grupās un sociālajās lomās – gan skolēnu, gan vecāku, gan skolas darbinieku vidū. The topic of the bachelor thesis is "Opinion of school support staff on mental health condition in group of pupils". The aim of the work was to find out the opinion of school support staff on students' mental health problems and why the number of students suffering from them is increasing. To achieve the goal of the bachelor thesis, one pilot interview and eight semi-structured interviews were conducted with support staff (educational psychologist, social educator, special educator, speech therapist) who work in Latvian schools. The stigma theory was used as part of the analysis. The thesis concluded that the most common mental health problems observed in pupils are anxiety, ADHD, self-esteem problems, panic attacks, signs of burnout, as well as autism spectrum disorders. The main risks in the case of not addressing mental health problems are early dropout, loss of ties with society, distancing from loved ones, substance use, addiction, self-harm or even suicide. Stigmatization in Latvia is found in different age groups and social roles – among pupils, parents, and school staff.