Starptautisko uzņēmumu nodokļu aprēķina mehānisma attīstība un tā ietekme uz valsts budžetu un uzņēmumiem
Author
Lasmanis, Kārlis
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Dunska, Margarita
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Lai valsts iegūtu budžetam nepieciešamos līdzekļus, tā īsteno daudz un dažādas politikas, kuru mērķis ir sniegt vienlīdzīgas iespējas jebkurai iesaistītai pusei, reizē gūstot ienākumus, kurus izmantot dažādu sociālo mērķu labā. Viena no svarīgākajām politikām ir nodokļu politika, kuras būtiska sastāvdaļa ir uzņēmuma ienākuma nodokļa īstenošana un aprēķināšana. Arī Latvijā šāds nodoklis tiek aprēķināts balstoties uz uzņēmuma gūto peļņu, kas tiek sadalīta, kā arī dažāda tipa reprezentācijas izdevumiem, kuri uzskatāmi kā netieša peļņas sadale. Ņemot vērā šo, lai potenciālo maksājamo uzņēmuma ienākuma nodokli samazinātu, uzņēmumi mākslīgā veidā novirzot ienākumus uz valstīm ar zemākām nodokļa likmēm, cenšas gūt augstāku labumu veidojot pēc iespējas mazākas potenciālās nodokļu saistības. Viens no līdzekļiem, ar kura ļaunprātīgu izmantošanu pie šāda rezultāta var nonākt, ir darījumi ar saistītām pusēm un tādu transfertcenu piemērošana, kas neatbilst tirgus cenai. Lai nepieļautu mākslīgu peļņas pārnešanu uz citām jurisdikcijām, ESAO ir izstrādājusi vadlīnijas, kuras tiek apstiprinātas arī valsts mēroga līmenī, taču attīstoties inovācijām arī no ļaunprātīgo uzņēmumu puses, arī valsts un starptautiskajiem regulatoriem, kas atbild par nodokļu un muitas jomu ir nepieciešams pielāgoties šīm pārmaiņām. Tādēļ ir izstrādāts jauns piedāvājums no Eiropas Komisijas puses, kura mērķis ir šo sistēmu pārveidot caurskatāmāku un godīgāku attiecībā uz uzņēmumu galvenajiem darbības centriem un nodokļu administrācijām – BEFIT (angl. - Business in Europe: Framework for Income Taxation) Šī bakalaura darba un pētījuma mērķis ir noskaidrot jaunā uzņēmuma ienākuma nodokļa apliekamās bāzes piedāvājuma (BEFIT) ietekmi uz valsts budžeta ienākumiem, salīdzinājumā ar transfertcenu regulējumu, kas jau šobrīd ir spēkā, salīdzinot režīmu kontroles un aprēķina būtības efektivitāti. To ensure the necessary funds for the state budget, various policies are implemented with the aim of providing equal opportunities to all involved parties while generating income to support various social objectives. One of the most important policies is tax policy, a significant component of which is the implementation and calculation of corporate income tax. In Latvia, this tax is calculated based on the company's earned profit that is distributed, as well as various types of representation expenses, which are considered as indirect profit distribution. To reduce the potential corporate income tax payable, companies may artificially shift income to countries with lower tax rates to gain a higher benefit by paying as little tax as possible. One of the means by which this result can be achieved through misuse is transactions with related parties and the application of transfer prices that do not correspond to market prices. To prevent artificial profit shifting to other jurisdictions, the OECD has developed guidelines that are also adopted at the national level. However, as innovations develop, including from the side of unscrupulous companies, national and international regulators responsible for tax and customs matters need to adapt to these changes. Therefore, a new proposal has been developed by the Eiropean Commission, aiming to make this system more transparent and fair concerning the main operational centers of companies and tax administrations – BEFIT (Business in Eirope: Framework for Income Taxation). The aim of this bachelor's thesis and research is to determine the impact of the new corporate income tax base proposal (BEFIT) on state budget revenues, compared to the transfer pricing regulation currently in place – its control and effectiveness.