Populisma retorika un stratēģijas- Skotijas neatkarības un Brexit referendumu salīdzinājums
Author
Ulmane, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Auers, Daunis
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma ir “Populisma retorika un stratēģijas- Skotijas neatkarības un Brexit referendumu salīdzinājums”. Darba mērķis ir analizēt un salīdzināt pielietotās populisma retorikas un stratēģiju elementus Skotijas neatkarības un Brexit referendumu kampaņās. Darba teorētiskais ietvars balstīts uz populisma pētnieku- Ernesto Laclau, Cas Mudde un Jan Werner Müller darbiem, kuri analizē populismu kā diskursīvu, ideoloģisku un politisku fenomenu, kas balstās uz opozīciju starp “tautu” un “eliti”. Pētījumā izmantota kvalitatīva un kvantitatīva satura analīze, strukturēti kodējot kampaņu runās, debatēs un mediju publikācijās identificētos atslēgvārdus četrās kategorijās: suverenitātes atgūšana, baiļu retorika, nacionālā identitāte un tauta pret eliti. Kvantitatīva analīze ļauj noteikt kampaņu uzsvarus un dominējošās tematiskās jomas, bet kvalitatīvā analīze skaidro retorisko pielietojumu. Rezultāti atspoguļo, ka Skotijas neatkarības referenduma kampaņā dominē nacionālās identitātes retorika, savukārt, Brexit kampaņā suverenitātes atgūšanas argumenti. Abās kampaņās novērojami populisma elementi, taču to funkcionalitāte ir atšķirīga- no mobilizācijas par pašnoteikšanos līdz politiskās kārtības apšaubīšanai un izaicināšanai. The bachelor’s thesis title is “Populist Rhetoric and Strategies- A Comparison of the Scottish Independence and Brexit Referendums.” Aim of the study is to analyse and compare the elements of populist rhetoric and strategies applied in the campaigns surrounding the Scottish independence and Brexit referendums. The theoretical framework of this thesis is based on the works of populism scholars- Ernesto Laclau, Cas Mudde and Jan Werner Müller, who analyse populism as a discursive, ideological and political phenomenon grounded in the opposition between “the people” and “the elite.” This study applies both qualitative and quantitative content analysis, structurally coding keywords found in campaign speeches, debates, and media publications according to four categories: reclaiming sovereignty, fear-based rhetoric, national identity, and people versus elite. Quantitative analysis highlights the thematic emphases and dominant narratives within the campaigns, while qualitative analysis explores their rhetorical application. The findings indicate that the Scottish independence campaign predominantly relied on rhetoric centred around national identity, whereas the Brexit campaign focused more on reclaiming sovereignty. Both campaigns exhibit elements of populism, yet their functions differ—ranging from mobilising narratives of self-determination to challenging and undermining the existing political order.