• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reklāmas ietekme uz patērētāju uztveri.

Thumbnail
View/Open
303-108542-Biseniece_Amanda_ab22183.pdf (1.667Mb)
Author
Biseniece, Amanda
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Batraga, Anda
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba tēma ir “Reklāmas ietekme uz patērētāju uztveri”. Darba mērķis ir, balstoties uz teorētisko literatūru un empīriskiem datiem, izpētīt, kā emocionālie, psiholoģiskie un simboliskie reklāmas elementi ietekmē patērētāju uztveri par pārtikas mazumtirdzniecības veikalu zīmoliem Latvijā, un izvirzīt ieteikumus uzņēmumu reklāmas darbības pilnveidei. Bakalaura darbu veido trīs nodaļas. Pirmajā nodaļā autore raksturo uztveres jēdzienu, reklāmas komunikācijas būtību un teorijas, kas skaidro patērētāju uztveres maiņu – piemēram, gaidu teoriju, pircēju vērtību teoriju, emocionālās ietekmes mehānismus, kā arī simbolu un stāstu stāstīšanas lomu reklāmās. Otrajā nodaļā tiek analizētas piecu Latvijas pārtikas veikalu (Rimi, Maxima, Lidl, Elvi un Top!) reklāmas stratēģijas, izpētot, kā dažādi komunikācijas elementi – vizuālie, emocionālie, informatīvie – ietekmē zīmola uztveri un pozicionēšanu. Trešajā nodaļā autore apraksta veikto aptauju, kuras mērķis bija noskaidrot patērētāju attieksmi un uztveres maiņu, ko izraisa veikalu reklāmas. Tiek analizēti respondentu viedokļi, noteiktas dominējošās tendences un izstrādāti ieteikumi uzņēmumiem. Darba apjoms ir 74 lapas, tas ietver 16 attēlus un 1 pielikumu. Atslēgvārdi: patērētāju uztvere, reklāma, emocionālā ietekme, pārtikas veikalu zīmols, psiholoģiskie faktori, Latvijas mazumtirdzniecība.
 
The topic of the bachelor's thesis is “Impact of advertising on consumer perception’’. The aim of the thesis is to explore, based on theoretical literature and empirical data, how emotional, psychological, and symbolic elements in advertising influence consumer perception of food retail brand identities in Latvia, and to propose recommendations for improving companies’ advertising practices. The thesis consists of three chapters. The first chapter outlines the concept of perception, the essence of advertising communication, and theories explaining changes in consumer perception – such as Expectation Theory, Perceived Value Theory, mechanisms of emotional influence, as well as the role of symbols and storytelling in advertising. The second chapter analyses the advertising strategies of five food retail chains in Latvia (Rimi, Maxima, Lidl, Elvi, and Top!), examining how different communication elements – visual, emotional, and informational – affect brand perception and positioning. The third chapter presents the author’s survey, which aimed to determine consumers’ attitudes and perception changes caused by store advertising. The results are analysed to identify key trends and to develop recommendations for businesses. The thesis consists of 74 pages and includes 16 figures and 1 appendix. Keywords: consumer perception, advertising, emotional impact, food retail branding, psychological factors, Latvian retail market.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70325
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [9009]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV