Sociālā dienesta pakalpojumu pieejamība rīdzinieku ģimenēm, kurās aug bērni ar garīga rakstura traucējumiem
Author
Meinerts, Aleksandrs
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Rasnača, Līga
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura tēma ir “Sociālā dienesta pakalpojumu pieejamība rīdzinieku ģimenēm, kurās aug bērni ar garīga rakstura traucējumiem”. Darba autors izvirzīja mērķi izpētīt Rīgas Sociālā dienesta sociālo pakalpojumu pieejamību ģimenēm, kurās aug bērni ar garīga rakstura traucējumiem. Darbā tiek skaidroti "garīga rakstura traucējumu" un "pieejamības" jēdzieni, analizēta statistika un iepriekš veiktie pētījumi. Teorētiskai analīzei, izmantota sistēmu teorija un spēka perspektīva. Empīriskajā pētījumā ir izmantota kvalitatīvās pētniecības metode, daļēji strukturēta intervija. Analīzes dati iegūti no 5 daļēji strukturētām intervijām ar sociāliem darbiniekiem un no 5 daļēji strukturētām intervijām ar bērnu ģimenes locekļiem. Sociālo pakalpojumu pieejamība ģimenēm, kurās aug bērni ar garīgās attīstības traucējumiem, ir būtisks faktors, lai integrētu viņus sabiedrībā, uzlabotu bērnu ar garīga rakstura traucējumiem psihisko un fizisko stāvokli, kā arī veicinātu vecāku izglītošanos šajā tēmā, kam ir arī pozitīva ietekme uz bērnu vispusīgu attīstību. Pētījuma rezultāti rāda, ka sociālo pakalpojumu pieejamība Rīgā nav pilnībā nodrošināta visos aspektos. Īpaši izaicinājumi ir informatīvā, un ģeogrāfiskā pieejamībā, pakalpojumu kapacitātē, speciālistu trūkumā. Lai gan sociālie darbinieki uzskata, ka informācija tiek sniegta konsultāciju laikā, vecāki bieži to iegūst no citiem vecākiem. Vienlaikus abu pušu viedokļi sakrīt par to, lai uzlabotu sociālo pakalpojumu pieejamību Rīgā ir nepieciešami jauni risinājumi un papildus cilvēku un finansiālie resursi. Atslēgas vārdi: garīga rakstura traucējumi, pieejamība, sociālie pakalpojumi, ģimene, pieejamību ietekmējošie faktori, bērns ar garīga rakstura traucējumiem. The subject of the Bachelor's work is "Accessibility of social services for families of Riga residents with children with mental disabilities". The author of the work set the goal to explore access to social services of the Riga Social Service for families with children with mental disabilities. The work explains the concepts of mental disorders and accessibility, analyses statistics and previously conducted research. For theoretical analysis, systems theory and a power perspective were used. The empirical study used a qualitative research method, a semi-structured interview. Analysis data comes from 5 semi-structured interviews with social workers and 5 semi-structured interviews with members of children's families. Access to social services for families with children with mental disabilities is an essential factor in integrating them into society, improving the mental and physical condition of a child with mental disorders, and promoting parental education in this topic, which also has a positive impact on the child's comprehensive development. The results of the study show that the accesssibility of social services in Riga is not fully ensured in all aspects. Particular challenges are in informational and geographical accessibility, service capacity, and lack of specialists. Although social workers believe that information is provided during consultations, parents often obtain it from other parents. At the same time, the opinions of both parties coincide that new solutions and additional human and financial resources are needed to improve the availability of social services in Riga. Keywords: mental disorders, accessibility, social services.