• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (ESZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (ESZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Latvijas Universitātes maģistra programmas izpēte un saskaņošana ar tirgus vajadzībām

Thumbnail
View/Open
303-109047-Freimane_Anna.Zanete_af23030.pdf (1.288Mb)
Author
Freimane, Anna Žanete
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Cekuls, Andrejs
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darbs pēta, cik lielā mērā Latvijas Universitātes profesionālā maģistra programma “Projektu vadība” atbilst Latvijas darba tirgus prasībām. Salīdzinot 15 kursu programmu, PS-311 profesijas standarta “Projekta vadītājs” un piecu darba tirgus ekspertu interviju datus, tika izveidots 15 kompetenču ietvars un veikta satura-pedagoģiskā analīze. Secināts, ka programma ļoti labi attīsta stratēģisko domāšanu, ieinteresēto pušu vadību un līderību, bet nepietiekami aptver ESG (angļu val.: Environmental, Social, Governance) ilgtspējas, datu analītikas, hibrīd-pieeju un fasilitēšanas prasmes. Ieteikts pārdalīt 7–8 ECTS no pārmērīgi akcentētām kvalitātes un stingru posmu tēmām, ieviešot “Riska un ilgtspējas” kursu, hibrīd līderības laboratoriju un digitālās analītikas darbnīcas, kā arī stiprināt emocionālās noturības un dizaina domāšanas apmācību.
 
This thesis investigates how well the University of Latvia’s Professional Master in Project Management aligns with current Latvian labor-market expectations. A 15-competency framework was built by triangulating the national PS-311 standard, fifteen-course syllabi, and five semi-structured employer interviews. Documentary and pedagogical audits show very strong coverage of strategy, stakeholder influence, and leadership yet insufficient depth in ESG sustainability, data analytics, hybrid delivery, and facilitation. Reallocating 7–8 ECTS from the over-emphasized quality and stage-gate topics to a new “Risk & Sustainability” module, a hybrid-delivery lab, digital-analytics workshops, and resilience/design-thinking inserts would close the critical gaps without increasing program length.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70358
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (ESZF) / Bachelor's and Master's theses [9369]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV