Jaunatnes nevalstisko organizāciju risinājumi jauniešu, kuri nav iesaistīti izglītībā, nodarbinātībā vai mācībās, identitātes transformācijā
Author
Lūdiņš, Aldis
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Čekse, Ireta
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
NEET (Not in Education, Employment, or Training) ir Eiropas Savienībā pieņemts apzīmējums jauniešiem, kuri nestrādā, nemācās un neapgūst arodu. NEET fenomens valstij rada ekonomiskus zaudējumus un drošības riskus, kā arī pašu NEET jauniešu mentālas un fiziskas ciešanas. NEET jaunieša identitāte formējas dažādu faktoru ietekmē, tā kļūst noturīga rakstura iezīme, kad jaunietis savu personību saista ar destruktīvo NEET situāciju. NEET jauniešiem nereti nav apmierinātas pamatvajadzības, līdz ar to tiem nav resursu un motivācijas pašīstenoties. Resursiem un atbalstam jaunieša dzīvē ir jāienāk no malas. Darbs ar NEET jaunieti ir ilgtermiņa process, kuram ir identitāti transformējoša ietekme. Tomēr pašvaldību institūcijām trūkst resursu un tās jaunatnes darbu neizvirza par prioritāti. Daļu no uzdevumiem NEET kontekstā pašvaldības var deleģēt jaunatnes NVO. Maģistra darbs ir izstrādāts, lai izpētītu NEET identitātes formēšanos un jaunatnes NVO vadības sociālpedagoģiskos risinājumus darbā ar NEET jauniešiem un izstrādātu darbības modeli jaunatnes NVO vadībai NEET identitātes transformācijai. Pētījuma bāze ir viens reģiona sociālā darba koordinators, divi jaunatnes NVO vadītāji, divi pašvaldību jaunatnes lietu speciālisti, divi pašvaldības sociālie darbinieki un viens sociālais pedagogs, jaunatnes darbu reglamentējošie dokumenti un direktīvas, jaunatnes darba institūciju vadlīnijas. Maģistra darba ietvaros tika veikta zinātniskās literatūras analīze, pilotpētījums par tēmas aktualitāti, NEET statistikas un jaunatnes darba regulējošo normatīvo aktu analīze. Kvalitatīvie pētījuma dati tika iegūti, veicot daļēji strukturētas intervijas. Pētījuma dalībnieki tika atlasīti pēc pieejamības un t. s. “sniega bumbas” principa. Tika veikta interviju kontentanalīze un datu triangulācija. Darba rezultātā ir izstrādāts sociāli pedagoģisko risinājumu modelis jaunatnes NVO vadībai NEET identitātes transformācijai. Darbs sastāv no 79 lpp., trīs tabulām, trīs attēliem un 84 literatūras avotiem. Atslēgvārdi: NEET jaunieši, identitāte, transformācija, NVO, faktori, risinājumi NEET (Not in Education, Employment, or Training) is a term adopted by the European Union to refer to young people who are not engaged in employment, education, or training. The NEET phenomenon generates economic losses and security risks, while also causing mental and physical suffering for the NEET youth themselves. The identity of a NEET youth is shaped by multiple factors and may become a persistent personality trait, as the individuals associates their sense of self with the destructive NEET condition. NEET young people often lack the fulfillment of basic needs, which, in turn, deprives them of the resources and motivation for self-actualization. External support is required to ensure the provision of these resources. Working with NEET youth is a long-term process with a transformative impact on identity. However, municipal institutions often lack the necessary resources and do not prioritize youth work. Some responsibilities in the context of NEET youth can be delegated to youth non-governmental organizations. This master’s thesis aims to research the formation of NEET identity and the socio-pedagogical strategies employed by youth NGO leadership in working with NEET youth, as well as to develop an socio-pedagogical model for youth NGO leadership to facilitate the transformation of NEET identity. The research base consists of one regional social work coordinator, two youth NGO leaders, two municipal youth affairs specialists, two municipal social workers, and one social pedagogue, along with youth work policy documents, directives, and institutional guidelines.The study involved an analysis of scientific literature, a pilot study to assess the topicality of the issue, and an analysis of NEET-related statistics and youth policy regulatory frameworks. Qualitative data were collected through semi-structured interviews. Participants were selected using convenience and snowball methods. The interview data were analyzed using content analysis, and the MAXQDA software was used for data coding. The outcome of the thesis is a socio-pedagogical operational model for youth NGO leadership aimed at transforming NEET identity. The paper consists of 79 pages, 3 tables, 3 pictures and 84 references. Keywords: NEET, identity, transformation, NGO, factors, strategies